Ads Top

Concurrentie internetaanbieders verschoven naar alles-in-1-pakket

Inmiddels zijn zes miljoen van de bijna zeven miljoen internetaansluitingen onderdeel van een pakket met meerdere diensten in één bundel. De meeste consumenten kiezen voor televisie, breedband en vaste telefonie in één. Het aantal bundels waar ook mobiele telefonie aan is toegevoegd, ook wel quad play bundels (4-in-1) genaamd, verdubbelde het afgelopen jaar. Dat is de uitkomst van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De markt voor internet is in beweging. Voor het eerst sinds jaren neemt het aantal aansluitingen via het kopernetwerk van KPN weer toe. Glasvezel blijft sterk groeien, al is het totale aantal aansluitingen nog relatief laag. Internet via kabel loopt iets terug. Henk Don: “Hoewel het totale aantal internetaansluitingen nog maar licht groeit, is de markt wel in beweging. Concurrerende aanbieders dingen met verhoging van hun internetsnelheden naar de gunst van de consument.”

Een grote groep gebruikers heeft behoefte aan zeer snel internet van 100 Mbit/s of meer. Zij kiezen dan ook vaker voor glasvezel. De telecommonitor laat zien dat van de 60.000 nieuwe glasvezelklanten, de helft voor dit zeer snelle internet kiest. Daarmee kunnen meerder personen in een huishouden tegelijkertijd internetten en tv kijken. Maar ook voor internet met een minder hoge snelheid gaat de groei door. Inmiddels heeft 62 procent van de huishoudens een snelheid van 30 Mbit/s of meer. Dit is het resultaat van de snelheidsverhogingen die door aanbieders zoals KPN en Ziggo zijn doorgevoerd. Voor komende kwartalen verwacht ACM een verdere stijging van internetsnelheid omdat KPN momenteel fors investeert in het upgraden van zijn kopernetwerk. Met nieuwe technieken kan KPN op koper snelheden van meer dan 100 Mbit/s realiseren. Nederland ligt hiermee goed op koers  met de Europese doelstellingen. In 2020 moet voor alle huishoudens internet met een snelheid van minimaal 30 Mbit/s beschikbaar zijn.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.