Ads Top

Aandeel Ziggo op triple play-markt onder druk

Meer dan 4,6 miljoen huishoudens in Nederland hebben een abonnement op een triple play-pakket en nemen daarmee vast internet, tv en vaste telefonie af bij dezelfde provider. Ziggo is de grootste speler op de triple play-markt, maar het aandeel staat onder druk en is het afgelopen jaar met 4 procentpunten gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Consumenten geven aan dat de maandelijkse kosten het belangrijkst zijn in de keuze voor een triple play-pakket. De betrouwbaarheid van de verbinding en het imago van de provider worden echter ook steeds belangrijker.

Een meerderheid van de huishoudens in Nederland heeft een triple play-pakket, namelijk 61 procent. Bijna 10 procent hiervan neemt ook een mobiel abonnement af bij dezelfde aanbieder (quad play). Het marktaandeel van triple play neemt toe, een jaar geleden was de penetratie nog 56 procent van alle huishoudens. Vooral meer samenwonenden zonder kinderen nemen een triple play-pakket af, namelijk 39 procent van huishoudens in deze samenstelling in Q2 2015 tegenover 35 procent in diezelfde periode een jaar eerder.

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de triple play-klanten deze combinatie van diensten afneemt van Ziggo. Terwijl het marktaandeel van Ziggo het afgelopen jaar met 4 procentpunten is gedaald, nam het aandeel van KPN met 3 procentpunten toe. KPN is de tweede grootste aanbieder van triple play en heeft een marktaandeel van bijna een kwart. De kleinere aanbieders van triple play-pakketten, zoals Caiway, Delta en XS4ALL, zagen hun marktaandelen licht stijgen.

De maandprijs is voor consumenten de belangrijkste reden om voor een specifiek triple play-pakket te kiezen. Vier van de tien consumenten gaf aan dit belangrijk te vinden. De betrouwbaarheid van de verbinding komt als tweede met 31 procent. Daarnaast wordt ook het imago van de provider steeds vaker genoemd als overweging in de keuze voor een bepaald triple play-pakket, wat erop wijst dat ook andere aspecten naast prijs belangrijk worden voor consumenten.

Het merendeel van de klanten gaf aan dat ze niets wilden veranderen in de samenstelling van hun triple play-pakket. 4 procent overweegt om vaste telefonie op te zeggen, wat overeenkomt met andere informatie over het dalende, maandelijkse gebruik van de vaste telefonielijn.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.