75 procent consumenten haalt beloofde internetsnelheid niet
Eind maart riep Kassa heel Nederland op om mee te doen met de internetsnelheidstest. Voor welke snelheid betaal je? Welke snelheid meet je bij onze test? Bijna twintigduizend mensen deden mee aan de test. Wat blijkt: ruim driekwart van de respondenten meet veel minder dan de geadverteerde snelheid.
De resultaten zijn opgedeeld in mensen met een ADSL-aansluiting (via de vaste telefoonlijn) en mensen met een kabelaansluiting (via de televisiekabel). Er waren te weinig deelnemers met een glasvezelverbinding om betrouwbare resultaten op te leveren.
Er deden ruim tienduizend kassakijkers mee met een abonnement bij een kabelprovider, zoals Ziggo of Caiway. Bij kabel haalde 73 procent van de testers minder dan de snelheid die hoort bij het abonnement dat ze aanvinkten bij de test. Zij haalden gemiddeld 54 procent van de snelheid waarmee werd geadverteerd door de provider. De resultaten van UPC-klanten (ruim 3000 deelnemers) konden we niet gebruiken. Ná de test bleek namelijk dat onduidelijk is welke snelheid bij welk abonnement hoort. UPC upgrade haar klanten niet automatisch naar de nieuwe abonnementen. Klanten met oude abonnementen konden daardoor niet de juiste keuze maken tijdens onze test. UPC liet ons weten dat alle klanten zo spoedig mogelijk worden overgezet naar het standaardabonnement. Klanten zullen hierover benaderd worden.
De resultaten zijn opgedeeld in mensen met een ADSL-aansluiting (via de vaste telefoonlijn) en mensen met een kabelaansluiting (via de televisiekabel). Er waren te weinig deelnemers met een glasvezelverbinding om betrouwbare resultaten op te leveren.
Er deden ruim tienduizend kassakijkers mee met een abonnement bij een kabelprovider, zoals Ziggo of Caiway. Bij kabel haalde 73 procent van de testers minder dan de snelheid die hoort bij het abonnement dat ze aanvinkten bij de test. Zij haalden gemiddeld 54 procent van de snelheid waarmee werd geadverteerd door de provider. De resultaten van UPC-klanten (ruim 3000 deelnemers) konden we niet gebruiken. Ná de test bleek namelijk dat onduidelijk is welke snelheid bij welk abonnement hoort. UPC upgrade haar klanten niet automatisch naar de nieuwe abonnementen. Klanten met oude abonnementen konden daardoor niet de juiste keuze maken tijdens onze test. UPC liet ons weten dat alle klanten zo spoedig mogelijk worden overgezet naar het standaardabonnement. Klanten zullen hierover benaderd worden.
Geen opmerkingen: