Ziggo groeit op breedbandmarkt
In het vierde kwartaal van 2016 groeide de Nederlandse
breedbandmarkt met 0,7 procent naar 7,33 miljoen aansluitingen. Hiermee
kwam de groei voor het hele jaar 2016 uit op 2,6 procent of 188 duizend
breedbandaansluitingen. Dat blijkt uit het Dutch Broadband 2016
Q4-rapport van Telecompaper. De groei in het vierde kwartaal kwam voor
rekening van glasvezel met 2,6% en kabel met 1,4%, terwijl DSL
breedbandlijnen bleven dalen.
Glasvezelbreedband groeide in 2016 met meer dan 15 procent naar bijna 1,1 miljoen aansluitingen. Kabel groeide met iets meer dan 2 procent naar 3,37 miljoen aansluitingen en DSL daalde met 1 procent om uit te komen op 2,87 miljoen breedband aansluitingen. Dat blijkt uit cijfers van Telecompaper.
Ziggo, de grootste kabelaanbieder van Nederland (sinds januari onderdeel van VodafoneZiggo), rapporteerde de beste kwartaalgroei sinds het samengaan met UPC aan het einde van 2013 en kwam uit op bijna 3,18 miljoen breedbandabonnees. Daarmee groeide het marktaandeel naar 43,4 procent aan het einde van 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 2.000 nieuwe aansluitingen, en verloor 0,3 procentpunt marktaandeel.
De kleinere aanbieders blijven het goed doen en zullen in 2017 door de komst van NLE en T-Mobile marktaandeel blijven winnen, verwacht analist Kamiel Albrecht. Het totale aantal lijnen zal dit jaar wel minder snel groeien, door toenemende marktverzadiging en een huishoudpenetratie van 94 procent. De groei was vorig jaar 2,6 procent, dit jaar waarschijnlijk 2,3 procent.
Glasvezelbreedband groeide in 2016 met meer dan 15 procent naar bijna 1,1 miljoen aansluitingen. Kabel groeide met iets meer dan 2 procent naar 3,37 miljoen aansluitingen en DSL daalde met 1 procent om uit te komen op 2,87 miljoen breedband aansluitingen. Dat blijkt uit cijfers van Telecompaper.
Ziggo, de grootste kabelaanbieder van Nederland (sinds januari onderdeel van VodafoneZiggo), rapporteerde de beste kwartaalgroei sinds het samengaan met UPC aan het einde van 2013 en kwam uit op bijna 3,18 miljoen breedbandabonnees. Daarmee groeide het marktaandeel naar 43,4 procent aan het einde van 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 2.000 nieuwe aansluitingen, en verloor 0,3 procentpunt marktaandeel.
De kleinere aanbieders blijven het goed doen en zullen in 2017 door de komst van NLE en T-Mobile marktaandeel blijven winnen, verwacht analist Kamiel Albrecht. Het totale aantal lijnen zal dit jaar wel minder snel groeien, door toenemende marktverzadiging en een huishoudpenetratie van 94 procent. De groei was vorig jaar 2,6 procent, dit jaar waarschijnlijk 2,3 procent.
Geen opmerkingen: