Nederlandse multiplay omzet groeit naar meer dan 1 miljard euro
Steeds meer huishoudens in Nederland kiezen er voor om diensten zoals vaste of mobiele telefonie, tv en internet gebundeld af te nemen bij hun telecomaanbieder. De omzet in multi-play diensten is in het tweede kwartaal van 2016 dan ook met 4,6 procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, naar ruim één miljard euro. Dat blijkt uit het meest recente Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market rapport.
Niet alleen het aantal huishoudens groeit dat triple play pakketten afneemt (over het algemeen vaste telefonie, vast internet en tv). Er komen steeds meer huishoudens bij die quad play pakketten afnemen. Aan het einde van Q2 2016 hadden 830.000 huishoudens quad play: een pakket met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) en mobiele telefonie.
Hiermee kwam het aandeel van quad play aansluitingen in de totale markt van breedbandaansluitingen uit op meer dan 12 procent. Een jaar eerder lag dit nog op 7,6 procent. Met de groei in het aantal quad play-aansluitingen stijgt ook de omzet van dit segment. In het tweede kwartaal van 2015 had quad play een marktaandeel van 18 procent van alle multi-play omzet, vergeleken met 12 procent een jaar eerder.
Hoewel quad play groeit, heeft het merendeel van de huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting. In Nederland combineren bijna 3,9 miljoen huishoudens drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Het aantal huishoudens met triple play daalt wel gestaag, omdat steeds meer Nederlanders overstappen naar quad play.
Verder blijkt uit het Dutch Consumer Multiplay Market rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten bundelt in een pakket eveneens (langzaam) daalt sinds de piek in het vierde kwartaal van 2014. Tegelijkertijd wordt steeds minder vaak gekozen om breedband met vaste telefonie te combineren, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist steeds populairder wordt.
KPN is veruit de grootste quad play aanbieder met 86,5 procent marktaandeel. De nummer twee, Ziggo, ligt ver achter met bijna 11 procent. Op de triple play markt zijn de rollen omgekeerd: Ziggo is in dit segment de grootste met 62,4 procent, gevolgd door KPN met 26,5 procent. Dit laat 11,1 procent over voor andere spelers, voornamelijk Caiw, M7, Tele2, Delta en Vodafone.
Niet alleen het aantal huishoudens groeit dat triple play pakketten afneemt (over het algemeen vaste telefonie, vast internet en tv). Er komen steeds meer huishoudens bij die quad play pakketten afnemen. Aan het einde van Q2 2016 hadden 830.000 huishoudens quad play: een pakket met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) en mobiele telefonie.
Hiermee kwam het aandeel van quad play aansluitingen in de totale markt van breedbandaansluitingen uit op meer dan 12 procent. Een jaar eerder lag dit nog op 7,6 procent. Met de groei in het aantal quad play-aansluitingen stijgt ook de omzet van dit segment. In het tweede kwartaal van 2015 had quad play een marktaandeel van 18 procent van alle multi-play omzet, vergeleken met 12 procent een jaar eerder.
Hoewel quad play groeit, heeft het merendeel van de huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting. In Nederland combineren bijna 3,9 miljoen huishoudens drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Het aantal huishoudens met triple play daalt wel gestaag, omdat steeds meer Nederlanders overstappen naar quad play.
Verder blijkt uit het Dutch Consumer Multiplay Market rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten bundelt in een pakket eveneens (langzaam) daalt sinds de piek in het vierde kwartaal van 2014. Tegelijkertijd wordt steeds minder vaak gekozen om breedband met vaste telefonie te combineren, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist steeds populairder wordt.
KPN is veruit de grootste quad play aanbieder met 86,5 procent marktaandeel. De nummer twee, Ziggo, ligt ver achter met bijna 11 procent. Op de triple play markt zijn de rollen omgekeerd: Ziggo is in dit segment de grootste met 62,4 procent, gevolgd door KPN met 26,5 procent. Dit laat 11,1 procent over voor andere spelers, voornamelijk Caiw, M7, Tele2, Delta en Vodafone.
Geen opmerkingen: