Klant kan mail langer gebruiken bij wisselen provider
Vanaf komende zomer gaan Nederlandse internet-, telefonie- en tv-aanbieders aan consumenten nog een half jaar lang toegang tot hun oude e-mailadres(sen) bieden, nádat een klant is overgestapt. Deze afspraak binnen de sector is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) om overstappen naar een andere provider eenvoudiger en aantrekkelijker te maken.
Nieuw is ook dat ondernemers schriftelijk toestemming moeten geven voor een overstap naar een andere provider, ook als ze daar telefonisch een aanbod voor hebben gekregen. Hiermee wordt lijnkaping aangepakt. Bij dit fenomeen, ook bekend als slamming, wordt een zakelijke klant geconfronteerd met een overstap naar een andere telecomaanbieder zonder dat hij hierom heeft gevraagd of hier bewust mee heeft ingestemd, vaak door misleiding. Consumenten zijn hier door het Burgerlijk Wetboek al tegen beschermd.
Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van EZK blijkt dat angst bij consumenten om de toegang tot hun e-mail te verliezen, als ze van aanbieder wisselen, een drempel is om over te stappen. Het behoort samen met gebrek aan inzicht in inhoudelijke of prijsverschillen of de internetsnelheid zelfs tot de belangrijkste redenen.
Nieuw is ook dat ondernemers schriftelijk toestemming moeten geven voor een overstap naar een andere provider, ook als ze daar telefonisch een aanbod voor hebben gekregen. Hiermee wordt lijnkaping aangepakt. Bij dit fenomeen, ook bekend als slamming, wordt een zakelijke klant geconfronteerd met een overstap naar een andere telecomaanbieder zonder dat hij hierom heeft gevraagd of hier bewust mee heeft ingestemd, vaak door misleiding. Consumenten zijn hier door het Burgerlijk Wetboek al tegen beschermd.
Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van EZK blijkt dat angst bij consumenten om de toegang tot hun e-mail te verliezen, als ze van aanbieder wisselen, een drempel is om over te stappen. Het behoort samen met gebrek aan inzicht in inhoudelijke of prijsverschillen of de internetsnelheid zelfs tot de belangrijkste redenen.
Geen opmerkingen: