Ads Top

Orange mag geen ‘glasvezel’ of ‘fiber’ meer gebruiken in Belgische reclame

Orange Belgium mag in reclames niet langer de termen ‘fiber’ of ‘glasvezel’ gebruiken. Dat heeft het hof van beroep in Antwerpen beslist, na een klacht van concurrent Proximus. Als Orange de uitspraak negeert, riskeert het dwangsommen tot 500.000 euro.

Volgens het hof beschikt Orange over een gemengd netwerk, dat deels uit glasvezel en deels uit coaxkabel bestaat. Door in advertenties te spreken over ‘fiber’ of ‘glasvezel’, zou het bedrijf consumenten misleiden over de aard en kwaliteit van het netwerk. Dit zou hun aankoopgedrag kunnen beïnvloeden, oordeelde de rechter.

De rechter stelt dat Orange dergelijke termen alleen mag gebruiken als duidelijk en leesbaar wordt vermeld dat het om een gemengd netwerk gaat. Gebeurt dat niet, dan volgen er boetes van 500 tot 20.000 euro per inbreuk, afhankelijk van het reclamekanaal. In totaal kunnen de dwangsommen oplopen tot een half miljoen euro.

Orange Belgium laat weten dat het al aangeeft in zijn reclame-uitingen en op zijn website hoe het netwerk is opgebouwd. Het bedrijf zegt de uitspraak momenteel te bestuderen om te bekijken of verdere verduidelijking nodig is.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.