T-Mobile en Ziggo stuwen groei Nederlandsebreedbandmarkt
De Nederlandse markt voor breedbandinternet is in het derde kwartaal van 2018 met 0,3 procent gegroeid naar 7,48 miljoen aansluitingen. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse vaste breedbandmarkt. De kwartaalgroei kwam vooral van T-Mobile (+17.000) en Ziggo (+ 13.000), waarmee de daling van Tele2 (-7.000) en KPN Groep (-5.000) te niet werden gedaan.
Kabel blijft de meest gebruikte technologie voor breedband na een kwartaalgroei van 0,4 procent naar 3,46 miljoen aansluitingen. Glasvezel groeide echter harder, met 0,8 procent naar 1,21 miljoen aansluitingen. Tegelijkertijd daalde DSL breedband met 0,1 procent naar 2,81 miljoen.
Ziggo blijft marktleider na een kwartaalgroei van 0,4 procent naar 3,286 miljoen breedbandklanten. Dat staat gelijk aan een marktaandeel van 43,9 procent, evenveel als in Q2 2018 en 0,3 procentpunten meer dan in het derde kwartaal van 2017. KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Solcon) zag het marktaandeel in het kwartaal met 0,2 procentpunten dalen naar 40,4 procent. De kwartaaldaling van 0,5 procent zorgde ervoor dat de groep uitkwam op 3,023 miljoen breedbandaansluitingen.
Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers waaronder Tele2 en T-Mobile, die per Q1 2019 samengaan nadat de transactie onlangs is goedgekeurd door de Europese Commissie. Hiervan is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste met 3,8 procent, 0,1 procentpunten minder dan in het tweede 2018. T-Mobile is in het derde kwartaal juist gegroeid, met 0,2 procentpunten om uit te komen op 3 procent. Samen hebben deze partijen dus iets minder dan zeven procent van de breedbandmarkt in handen, ver achter Ziggo en KPN.
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het derde kwartaal uit op 511 miljoen euro, 4,8 procent meer dan in het derde 2017. De groei komt doordat er meer breedbandaansluitingen zijn en ook door prijsverhogingen die zijn doorgevoerd bij KPN en haar merken Telfort en XS4ALL, en bij Ziggo. Voor het hele jaar 2018 verwacht Telecompaper een omzetgroei van 4,8 procent tot EUR 2,02 miljard.
Voor de periode 2018-2022 voorspelt het onderzoeksbureau een gemiddelde groei per jaar van 1 procent in aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,5 procent.
Kabel blijft de meest gebruikte technologie voor breedband na een kwartaalgroei van 0,4 procent naar 3,46 miljoen aansluitingen. Glasvezel groeide echter harder, met 0,8 procent naar 1,21 miljoen aansluitingen. Tegelijkertijd daalde DSL breedband met 0,1 procent naar 2,81 miljoen.
Ziggo blijft marktleider na een kwartaalgroei van 0,4 procent naar 3,286 miljoen breedbandklanten. Dat staat gelijk aan een marktaandeel van 43,9 procent, evenveel als in Q2 2018 en 0,3 procentpunten meer dan in het derde kwartaal van 2017. KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Solcon) zag het marktaandeel in het kwartaal met 0,2 procentpunten dalen naar 40,4 procent. De kwartaaldaling van 0,5 procent zorgde ervoor dat de groep uitkwam op 3,023 miljoen breedbandaansluitingen.
Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers waaronder Tele2 en T-Mobile, die per Q1 2019 samengaan nadat de transactie onlangs is goedgekeurd door de Europese Commissie. Hiervan is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste met 3,8 procent, 0,1 procentpunten minder dan in het tweede 2018. T-Mobile is in het derde kwartaal juist gegroeid, met 0,2 procentpunten om uit te komen op 3 procent. Samen hebben deze partijen dus iets minder dan zeven procent van de breedbandmarkt in handen, ver achter Ziggo en KPN.
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het derde kwartaal uit op 511 miljoen euro, 4,8 procent meer dan in het derde 2017. De groei komt doordat er meer breedbandaansluitingen zijn en ook door prijsverhogingen die zijn doorgevoerd bij KPN en haar merken Telfort en XS4ALL, en bij Ziggo. Voor het hele jaar 2018 verwacht Telecompaper een omzetgroei van 4,8 procent tot EUR 2,02 miljard.
Voor de periode 2018-2022 voorspelt het onderzoeksbureau een gemiddelde groei per jaar van 1 procent in aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,5 procent.
Geen opmerkingen: