Ads Top

KPN verliest 0,2% marktaandeel op breedbandmarkt

Gedurende het eerste kwartaal van 2018 groeide breedband via de kabel met 0,6 procent naar 3,44 miljoen aansluitingen en groeide glasvezel met 1,8 procent naar 1,17 miljoen aansluitingen. Tegelijkertijd daalde DSL breedband met 0,7 procent naar 2,83 miljoen.

In het eerste kwartaal van 2018 verloor KPN 8.000 breedbandklanten om uit te komen op 3,035 miljoen breedbandklanten. Het marktaandeel daalde met 0,2 procentpunt naar 40,8 procent maar vergeleken met 40,4 procent Q1 2017 is het marktaandeel gegroeid. Deze toename komt voornamelijk door de overname van Solcon.

Ziggo blijft marktleider na een kwartaalgroei van 0,6 procent naar 3,261 miljoen breedbandklanten. Het kabelbedrijf heeft daarmee een marktaandeel van 43,8 procent. Dit is 0,1 procentpunten meer dan vorig kwartaal en 0,4 procentpunten meer dan in Q1 2017.

Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers waaronder Tele2 en T-Mobile, die een fusie voorbereiden. Hiervan is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste met 4 procent, 0,1 procentpunten minder dan in het vierde kwartaal van 2017. T-Mobile is in Q1 2018 gegroeid met 0,1 procentpunten om uit te komen op 2,7 procent. Samen zouden ze minder dan zeven procent van de breedbandmarkt hebben, ver achter Ziggo en KPN.

Per breedbandtechnologie bekeken blijft kabel marktleider met iets meer dan 46 procent gevolgd door DSL met 38 procent en glasvezel komt uit op 15,8 procent.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.