Breedbandmarkt groeit licht
De Nederlandse markt voor vast breedband internet heeft in het derde kwartaal van 2017 een minimale groei doorgemaakt. Het aantal aansluitingen steeg met 0,3 procent naar 7,376 miljoen ten opzichte van het derde kwartaal van 2017. Geen geringe prestatie op een verzadigde markt, zo concludeert marktonderzoeksbureau Telecompaper, zelfs een verdrievoudiging ten opzichte van de 0,1 procent groei in het tweede kwartaal.
Voor heel 2017 verwacht Telecompaper een groei van 1 procent jaar-op-jaar. KPN nadert Ziggo in marktaandeel. Net als in de drie voorgaande kwartalen kwam volgens het Dutch Broadband 2017 Q3-rapport de groei in de breedbandmarkt voor rekening van kabel en glasvezel. De groei bij glasvezel was in het derde kwartaal wel minder dan in voorgaande kwartalen – 8.000 nieuwe breedbandklanten - maar bij kabel versnelde de groei naar 17.000 aansluitingen.
Telecompaper verwacht dat de groei van het aantal breedbandinternetaansluitingen in het vierde kwartaal voldoende zal zijn om voor heel 2017 uit te komen op groei van 1 procent ten opzichte van 2016. Dat is wel flink minder dan de 2,6 procent groei in aantal aansluitingen vorig jaar ten opzichte van 2015. De belangrijkste oorzaak van de vertraging is zoals te verwachten de marktverzadiging op het gebied van vast breedband internet, met een penetratie in huishoudens van inmiddels 94,1 procent.
De groei zit nu meer in het toepassen van nieuwe technologie (zoals in 2018 Docsis 3.1 voor kabel) om telkens weer hogere snelheden te realiseren voor netwerktechnologie zoals kabel en koper. Zo verwacht kabelaanbieder Ziggo vanaf 2018 gigabitsnelheden te kunnen leveren.
Per breedbandtechnologie bekeken, blijft kabel marktleider met 3,39 miljoen aansluitingen. DSL is nog steeds nummer twee, ondanks een daling naar 2,85 miljoen aansluitingen. Glasvezelbreedband groeide licht naar 1,13 miljoen aansluitingen aan het einde van Q3 2017.
Voor heel 2017 verwacht Telecompaper een groei van 1 procent jaar-op-jaar. KPN nadert Ziggo in marktaandeel. Net als in de drie voorgaande kwartalen kwam volgens het Dutch Broadband 2017 Q3-rapport de groei in de breedbandmarkt voor rekening van kabel en glasvezel. De groei bij glasvezel was in het derde kwartaal wel minder dan in voorgaande kwartalen – 8.000 nieuwe breedbandklanten - maar bij kabel versnelde de groei naar 17.000 aansluitingen.
Telecompaper verwacht dat de groei van het aantal breedbandinternetaansluitingen in het vierde kwartaal voldoende zal zijn om voor heel 2017 uit te komen op groei van 1 procent ten opzichte van 2016. Dat is wel flink minder dan de 2,6 procent groei in aantal aansluitingen vorig jaar ten opzichte van 2015. De belangrijkste oorzaak van de vertraging is zoals te verwachten de marktverzadiging op het gebied van vast breedband internet, met een penetratie in huishoudens van inmiddels 94,1 procent.
De groei zit nu meer in het toepassen van nieuwe technologie (zoals in 2018 Docsis 3.1 voor kabel) om telkens weer hogere snelheden te realiseren voor netwerktechnologie zoals kabel en koper. Zo verwacht kabelaanbieder Ziggo vanaf 2018 gigabitsnelheden te kunnen leveren.
Per breedbandtechnologie bekeken, blijft kabel marktleider met 3,39 miljoen aansluitingen. DSL is nog steeds nummer twee, ondanks een daling naar 2,85 miljoen aansluitingen. Glasvezelbreedband groeide licht naar 1,13 miljoen aansluitingen aan het einde van Q3 2017.
Geen opmerkingen: