De maandelijkse kosten blijven de belangrijkste reden voor
Nederlandse consumenten om te kiezen voor een triple play aanbieder van
internet, tv en vaste telefonie, zo blijkt uit het Triple play Insights
rapport van Telecompaper over het tweede kwartaal van 2017. Hoewel
kostengerelateerde redenen met 22 procent nog wel bovenaan staan, worden
ze wel minder belangrijk. Het gaat bij kostengerelateerde redenen zowel
om de maandelijkse kosten, als om promoties en acties.
Redenen
die met tv (zoals aantal en soort zenders) of internet (bijvoorbeeld de
snelheid) samenhangen, worden juist steeds belangrijker in de keuze
voor een alles-in-1 aanbieder. Momenteel staan zij op een tweede en
derde plek, met respectievelijk 19 en 18 procent van de consumenten die
dit als reden noemt. Redenen die betrekking hebben op vaste telefonie
zijn het minst belangrijk en laten ook een daling zien. Steeds minder
aanbieders nemen vaste telefonie standaard op in hun alles-in-1 pakket.
Per
aanbieder zijn verschillen te zien in de redenen van aanschaf. Zo
blijft bij Telfort het kostenaspect belangrijk, terwijl Ziggo wordt
vooral gekozen vanwege tv-redenen zoals het aanbod van (extra) zenders.
De hoge NPS van KPN lijkt een belangrijke rol te spelen in het feit dat
bij KPN aanbieder gerelateerde redenen, waaronder het imago, het vaakst
genoemd worden.
Triple play vaak in groter huishouden
Het
gemiddelde triple play-huishouden bestaat uit 2,6 gezinsleden, iets
groter dan het gemiddelde Nederlandse huishouden dat uit 2,2 gezinsleden
bestaat. Veertig procent van de triple play huishoudens bestaat uit
drie of meer gezinsleden. De aanschaf van een pakket vindt vooral plaats
via internet (51%), maar ook dit is sterk aanbieder-afhankelijk. Zo
verkocht KPN veel van zijn pakketten in de winkel (33%) en minder online
(40%), terwijl bij Ziggo 55 procent van de klanten online een contract
afsloot.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten