Kosten nog altijd meest belangrijke reden voor keuze triple play pakket
De maandelijkse kosten blijven de belangrijkste reden voor
Nederlandse consumenten om te kiezen voor een triple play aanbieder van
internet, tv en vaste telefonie, zo blijkt uit het Triple play Insights
rapport van Telecompaper over het tweede kwartaal van 2017. Hoewel
kostengerelateerde redenen met 22 procent nog wel bovenaan staan, worden
ze wel minder belangrijk. Het gaat bij kostengerelateerde redenen zowel
om de maandelijkse kosten, als om promoties en acties.
Redenen die met tv (zoals aantal en soort zenders) of internet (bijvoorbeeld de snelheid) samenhangen, worden juist steeds belangrijker in de keuze voor een alles-in-1 aanbieder. Momenteel staan zij op een tweede en derde plek, met respectievelijk 19 en 18 procent van de consumenten die dit als reden noemt. Redenen die betrekking hebben op vaste telefonie zijn het minst belangrijk en laten ook een daling zien. Steeds minder aanbieders nemen vaste telefonie standaard op in hun alles-in-1 pakket.
Per aanbieder zijn verschillen te zien in de redenen van aanschaf. Zo blijft bij Telfort het kostenaspect belangrijk, terwijl Ziggo wordt vooral gekozen vanwege tv-redenen zoals het aanbod van (extra) zenders. De hoge NPS van KPN lijkt een belangrijke rol te spelen in het feit dat bij KPN aanbieder gerelateerde redenen, waaronder het imago, het vaakst genoemd worden.
Triple play vaak in groter huishouden
Het gemiddelde triple play-huishouden bestaat uit 2,6 gezinsleden, iets groter dan het gemiddelde Nederlandse huishouden dat uit 2,2 gezinsleden bestaat. Veertig procent van de triple play huishoudens bestaat uit drie of meer gezinsleden. De aanschaf van een pakket vindt vooral plaats via internet (51%), maar ook dit is sterk aanbieder-afhankelijk. Zo verkocht KPN veel van zijn pakketten in de winkel (33%) en minder online (40%), terwijl bij Ziggo 55 procent van de klanten online een contract afsloot.
Redenen die met tv (zoals aantal en soort zenders) of internet (bijvoorbeeld de snelheid) samenhangen, worden juist steeds belangrijker in de keuze voor een alles-in-1 aanbieder. Momenteel staan zij op een tweede en derde plek, met respectievelijk 19 en 18 procent van de consumenten die dit als reden noemt. Redenen die betrekking hebben op vaste telefonie zijn het minst belangrijk en laten ook een daling zien. Steeds minder aanbieders nemen vaste telefonie standaard op in hun alles-in-1 pakket.
Per aanbieder zijn verschillen te zien in de redenen van aanschaf. Zo blijft bij Telfort het kostenaspect belangrijk, terwijl Ziggo wordt vooral gekozen vanwege tv-redenen zoals het aanbod van (extra) zenders. De hoge NPS van KPN lijkt een belangrijke rol te spelen in het feit dat bij KPN aanbieder gerelateerde redenen, waaronder het imago, het vaakst genoemd worden.
Triple play vaak in groter huishouden
Het gemiddelde triple play-huishouden bestaat uit 2,6 gezinsleden, iets groter dan het gemiddelde Nederlandse huishouden dat uit 2,2 gezinsleden bestaat. Veertig procent van de triple play huishoudens bestaat uit drie of meer gezinsleden. De aanschaf van een pakket vindt vooral plaats via internet (51%), maar ook dit is sterk aanbieder-afhankelijk. Zo verkocht KPN veel van zijn pakketten in de winkel (33%) en minder online (40%), terwijl bij Ziggo 55 procent van de klanten online een contract afsloot.
Geen opmerkingen: