Glasvezel is de aanjager op de breedbandmarkt
In het derde kwartaal van 2016 zette de groei op de Nederlandse breedbandmarkt door, hoewel langzamer dan in de voorgaande kwartalen. Het totaal aantal aansluitingen bedroeg op 30 september bijna 7,28 miljoen. Dat blijkt uit het Dutch Broadband 2016 Q3-rapport van Telecompaper. Gedurende het derde kwartaal groeide de breedbandmarkt met 37.000 aansluitingen, minder dan de kwartaalgroei in Q1 en Q2 2016.
Glasvezel blijft de aanjager van de breedbandgroei, met 2,9 procent, terwijl ook kabel een stuk van de groei voor zijn rekening nam. Met meer dan 3,3 miljoen aansluitingen blijft kabel de meest populaire breedbandtechnologie in Nederland. Glasvezel groeide naar bijna 15 procent van de breedbandmarkt en DSL verloor 0,3 procentpunten tijdens het derde kwartaal. DSL heeft nu een marktaandeel onder de 40 procent.
Ziggo, de grootste kabelaar van Nederland, rapporteerde dubbele groeicijfers in het derde kwartaal en kwam uit op iets meer dan 3,13 miljoen breedbandabonnees. Daarmee daalde Ziggo’s marktaandeel naar 43 procent aan het einde van september 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 6.000 nieuwe aansluitingen, maar verloor 0,1 procentpunt marktaandeel.
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het derde kwartaal uit op ruim 465 miljoen euro. Voor de periode 2016-2020 verwacht Telecompaper dat de trend, met een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,3 procent, doorzet.
Glasvezel blijft de aanjager van de breedbandgroei, met 2,9 procent, terwijl ook kabel een stuk van de groei voor zijn rekening nam. Met meer dan 3,3 miljoen aansluitingen blijft kabel de meest populaire breedbandtechnologie in Nederland. Glasvezel groeide naar bijna 15 procent van de breedbandmarkt en DSL verloor 0,3 procentpunten tijdens het derde kwartaal. DSL heeft nu een marktaandeel onder de 40 procent.
Ziggo, de grootste kabelaar van Nederland, rapporteerde dubbele groeicijfers in het derde kwartaal en kwam uit op iets meer dan 3,13 miljoen breedbandabonnees. Daarmee daalde Ziggo’s marktaandeel naar 43 procent aan het einde van september 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 6.000 nieuwe aansluitingen, maar verloor 0,1 procentpunt marktaandeel.
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het derde kwartaal uit op ruim 465 miljoen euro. Voor de periode 2016-2020 verwacht Telecompaper dat de trend, met een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,3 procent, doorzet.
Geen opmerkingen: