Aantal Nederlandse huishoudens met quad play naar 775.000 in eerste kwartaal
Ruim 775.000 Nederlandse huishoudens hadden een quad play-pakket in het eerste kwartaal van 2016. Dat blijkt uit het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market.
De quad play-aansluitingen waren eind eerste kwartaal goed voor een aandeel van meer dan 11 procent in de totale markt van breedbandaansluitingen. Een jaar eerder lag dit nog op 7,3 procent.
Met de groei in het aantal quad play-aansluitingen stijgt ook de omzet. In het eerste kwartaal van 2016 had quad play een marktaandeel van 17 procent van alle multiplay-omzet, vergeleken met bijna 11 procent een jaar eerder.
Hoewel quad play groeit, heeft het merendeel van de huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting (drie diensten, zoals tv, internet en vaste of mobiele telefonie) bij hun provider. In Nederland combineren 3,9 miljoen huishoudens drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Het aantal huishoudens met triple play daalt echter omdat steeds meer mensen overstappen naar quad play.
Verder blijkt uit het rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten in één pakket afneemt bij dezelfde aanbieder (dual play), langzaam daalt sinds een piek in het vierde kwartaal van 2014. Steeds minder vaak wordt breedband met vaste telefonie gecombineerd, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist steeds populairder wordt.
KPN is de grootste quad play-aanbieder, met 87 procent marktaandeel. Ziggo is hier op afstand de nummer 2 met bijna 11 procent. Op de triple play-markt zijn de rollen omgekeerd: Ziggo is marktleider met 62 procent, gevolgd door KPN met 27 procent. Dit laat 10 procent over voor andere spelers, voornamelijk Caiw, M7, Tele2, Delta en Vodafone.
De quad play-aansluitingen waren eind eerste kwartaal goed voor een aandeel van meer dan 11 procent in de totale markt van breedbandaansluitingen. Een jaar eerder lag dit nog op 7,3 procent.
Met de groei in het aantal quad play-aansluitingen stijgt ook de omzet. In het eerste kwartaal van 2016 had quad play een marktaandeel van 17 procent van alle multiplay-omzet, vergeleken met bijna 11 procent een jaar eerder.
Hoewel quad play groeit, heeft het merendeel van de huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting (drie diensten, zoals tv, internet en vaste of mobiele telefonie) bij hun provider. In Nederland combineren 3,9 miljoen huishoudens drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Het aantal huishoudens met triple play daalt echter omdat steeds meer mensen overstappen naar quad play.
Verder blijkt uit het rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten in één pakket afneemt bij dezelfde aanbieder (dual play), langzaam daalt sinds een piek in het vierde kwartaal van 2014. Steeds minder vaak wordt breedband met vaste telefonie gecombineerd, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist steeds populairder wordt.
KPN is de grootste quad play-aanbieder, met 87 procent marktaandeel. Ziggo is hier op afstand de nummer 2 met bijna 11 procent. Op de triple play-markt zijn de rollen omgekeerd: Ziggo is marktleider met 62 procent, gevolgd door KPN met 27 procent. Dit laat 10 procent over voor andere spelers, voornamelijk Caiw, M7, Tele2, Delta en Vodafone.
Geen opmerkingen: