Reguleren van markt voor zakelijke glasvezelnetwerken niet nodig
De Autoriteit Consument & Markt gaat de markt voor toegang tot zakelijke glasvezelnetwerken niet reguleren, omdat geen van de partijen een dominante positie heeft. Dit concludeert ACM in haar ontwerp-marktanalysebesluit.
Henk Don, bestuurslid van ACM: ‘Het is belangrijk dat bedrijven keuze hebben bij de inkoop van hun telecomdiensten. Het gaat dan om diensten als hoogwaardige dataverbindingen, om internettoegang en om vaste telefonie. Kunnen kiezen uit meer aanbieders leidt tot lagere prijzen en betere dienstverlening.’
Het aantal zakelijke glasvezelaansluitingen groeit nog steeds. Eind 2015 waren er 75 duizend aansluitingen; tot eind 2018 groeit dit aantal naar verwachting door tot bijna 90 duizend. Niet alle telecomaanbieders hebben een uitgebreid glasvezelnetwerk naar bedrijventerreinen in Nederland. Zo hebben Tele2 en Vodafone een glasvezelnetwerk naar slechts een beperkt deel van de bedrijven. Deze aanbieders kopen daarom ook toegang in bij andere glasvezelnetwerken, zoals bij KPN of Eurofiber. Zo kunnen zij toch telecomdiensten aanbieden aan de bedrijven die niet op hun eigen netwerk zijn aangesloten. Volgens ACM kunnen de telecomaanbieders in voldoende mate toegang tot verschillende netwerken inkopen. Er is daarom geen reden om bij één of meerdere eigenaren van zakelijke glasvezelnetwerken toegang tot hun netwerk af te dwingen.
Henk Don, bestuurslid van ACM: ‘Het is belangrijk dat bedrijven keuze hebben bij de inkoop van hun telecomdiensten. Het gaat dan om diensten als hoogwaardige dataverbindingen, om internettoegang en om vaste telefonie. Kunnen kiezen uit meer aanbieders leidt tot lagere prijzen en betere dienstverlening.’
Geen opmerkingen: