KPN moet concurrenten ook komende drie jaar toegang verlenen
Ook voor de komende drie jaar wil ACM dat KPN verschillende aanbieders, zoals Tele2, Vodafone en Online, toegang geeft tot zijn koper- en glasvezelnetwerk. Dat maakt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag in haar analyse van de telecommarkten bekend. Op die manier is concurrentie tussen verschillende aanbieders mogelijk. Consumenten en bedrijven kunnen blijven kiezen uit verschillende aanbieders op het vaste telecomnetwerk en profiteren van snellere en goedkopere telecomdiensten. Als ACM niet ingrijpt, is er te weinig keuze: KPN en UPC/Ziggo domineren dan de markt. ACM vindt twee aanbieders op deze markten te weinig om te kunnen spreken van gezonde concurrentie.
Henk Don, bestuurslid van ACM: “Door concurrentie op het telecomnetwerk besparen consumenten en bedrijven jaarlijks minimaal 250 miljoen euro doordat de prijzen voor telecomdiensten scherp blijven. KPN en UPC/Ziggo worden door de concurrentie bovendien uitgedaagd om te blijven investeren en innoveren in hun netwerken. Dat zorgt voor snellere en betere verbindingen in Nederland.”
Door de fusie tussen UPC en Ziggo en de overname van glasvezelbedrijf Reggefiber door KPN zijn er op dit moment twee grote netwerken in Nederland waarover consumenten kunnen internetten, tv kijken en bellen: het kabelnetwerk van UPC/Ziggo en het koper- en glasvezelnetwerk van KPN. De concurrentie van andere aanbieders wordt mogelijk gemaakt op het netwerk van KPN.
KPN heeft een sterke positie op de zakelijke markt voor vaste telefonie en zakelijke netwerkdiensten. Immers, op een industrieterrein ligt meestal geen coaxkabel. Alleen al daarom is het nodig KPN te verplichten om andere aanbieders toe te laten op zijn netwerk.
Daarnaast is het niet mogelijk om op het kabelnetwerk dezelfde toegang te bieden als op het koper- en glasvezelnetwerk van KPN. Op het netwerk van KPN kunnen andere aanbieders hun eigen producten aanbieden, terwijl dit op het netwerk van UPC/Ziggo maar heel beperkt mogelijk is. Bovendien is toegang tot het netwerk van KPN voldoende om concurrentie op de consumentenmarkt mogelijk te maken.
De toegangsverplichtingen van KPN worden zo aangepast dat KPN het eigen netwerk verder kan moderniseren en goed kan concurreren met UPC/Ziggo.
Henk Don, bestuurslid van ACM: “Door concurrentie op het telecomnetwerk besparen consumenten en bedrijven jaarlijks minimaal 250 miljoen euro doordat de prijzen voor telecomdiensten scherp blijven. KPN en UPC/Ziggo worden door de concurrentie bovendien uitgedaagd om te blijven investeren en innoveren in hun netwerken. Dat zorgt voor snellere en betere verbindingen in Nederland.”
Door de fusie tussen UPC en Ziggo en de overname van glasvezelbedrijf Reggefiber door KPN zijn er op dit moment twee grote netwerken in Nederland waarover consumenten kunnen internetten, tv kijken en bellen: het kabelnetwerk van UPC/Ziggo en het koper- en glasvezelnetwerk van KPN. De concurrentie van andere aanbieders wordt mogelijk gemaakt op het netwerk van KPN.
KPN heeft een sterke positie op de zakelijke markt voor vaste telefonie en zakelijke netwerkdiensten. Immers, op een industrieterrein ligt meestal geen coaxkabel. Alleen al daarom is het nodig KPN te verplichten om andere aanbieders toe te laten op zijn netwerk.
Daarnaast is het niet mogelijk om op het kabelnetwerk dezelfde toegang te bieden als op het koper- en glasvezelnetwerk van KPN. Op het netwerk van KPN kunnen andere aanbieders hun eigen producten aanbieden, terwijl dit op het netwerk van UPC/Ziggo maar heel beperkt mogelijk is. Bovendien is toegang tot het netwerk van KPN voldoende om concurrentie op de consumentenmarkt mogelijk te maken.
De toegangsverplichtingen van KPN worden zo aangepast dat KPN het eigen netwerk verder kan moderniseren en goed kan concurreren met UPC/Ziggo.
Geen opmerkingen: