Geen glasvezel in buitengebieden van Ambacht?
In sommige delen van Hendrik-Ido-Ambacht, zoals de Veersedijk en de Vrouwgelenweg, wordt nog steeds gebruikgemaakt van een oude coax-kabel van KPN. De kwaliteit van de ontvangst is vaak slecht of valt helemaal weg.
Bewoners hebben meerdere keren gevraagd om aansluiting op het moderne glasvezelnetwerk, maar dat verzoek is telkens afgewezen omdat de aansluitingen als 'onrendabel' worden bestempeld. Nieuwe woningen in dezelfde gebieden krijgen wél een glasvezelaansluiting — wat de vraag oproept waarom oudere huizen dit recht niet hebben, zeker als de kabel al langsloopt.
Er zit bijvoorbeeld iemand, Margo Beers, aan de Veersedijk die onlangs maar liefst vier weken zonder signaal zat: Geen tv, geen internet, geen telefoon, geen deurbel, geen (robot)stofzuiger en geen (robot)grasmaaier. Dan merk je pas hoe afhankelijk je tegenwoordig bent van een goede netverbinding. Pas na vier weken werd de verbinding hersteld door een externe onderaannemer.
Margo vroeg daarop bij KPN of zij alsnog op glasvezel kon worden aangesloten. Volgens KPN zou dat te duur zijn — ze woont ongeveer 250 meter van het verdeelstation.
Ze roept nu de gemeente op om bij dit soort gevallen in actie te komen. De gemeente gaf aan dat ze inderdaad signalen krijgen dat bewoners behoefte hebben aan glasvezel. In het verleden is de gemeente al in gesprek gegaan met glasvezelaanbieders. Maar uiteindelijk beslist de aanbieder per locatie of aanleg rendabel is. Wel probeert de gemeente bij wegen- of grondwerkzaamheden aanbieders te betrekken, zodat eventueel “meegelift” kan worden. Als een aanbieder dan besluit tot aanleg, moet hij een vergunning aanvragen — de gemeente is dan vooral vergunningverlener.
Bewoners hebben meerdere keren gevraagd om aansluiting op het moderne glasvezelnetwerk, maar dat verzoek is telkens afgewezen omdat de aansluitingen als 'onrendabel' worden bestempeld. Nieuwe woningen in dezelfde gebieden krijgen wél een glasvezelaansluiting — wat de vraag oproept waarom oudere huizen dit recht niet hebben, zeker als de kabel al langsloopt.
Er zit bijvoorbeeld iemand, Margo Beers, aan de Veersedijk die onlangs maar liefst vier weken zonder signaal zat: Geen tv, geen internet, geen telefoon, geen deurbel, geen (robot)stofzuiger en geen (robot)grasmaaier. Dan merk je pas hoe afhankelijk je tegenwoordig bent van een goede netverbinding. Pas na vier weken werd de verbinding hersteld door een externe onderaannemer.
Margo vroeg daarop bij KPN of zij alsnog op glasvezel kon worden aangesloten. Volgens KPN zou dat te duur zijn — ze woont ongeveer 250 meter van het verdeelstation.
Ze roept nu de gemeente op om bij dit soort gevallen in actie te komen. De gemeente gaf aan dat ze inderdaad signalen krijgen dat bewoners behoefte hebben aan glasvezel. In het verleden is de gemeente al in gesprek gegaan met glasvezelaanbieders. Maar uiteindelijk beslist de aanbieder per locatie of aanleg rendabel is. Wel probeert de gemeente bij wegen- of grondwerkzaamheden aanbieders te betrekken, zodat eventueel “meegelift” kan worden. Als een aanbieder dan besluit tot aanleg, moet hij een vergunning aanvragen — de gemeente is dan vooral vergunningverlener.

Geen opmerkingen: