Meer huishoudens met een glasvezelabonnement dan voor kabel
In het eerste kwartaal van 2025 is het aantal huishoudens met een glasvezelabonnement voor het eerst groter dan het aantal dat vast internet afneemt via de kabel. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook het gebruik van mobiele data verder toe, terwijl we steeds minder bellen en sms’en met de mobiele telefoon.
Uit data van de netwerkeigenaren blijkt dat in het eerste kwartaal nog 3,16 miljoen huishoudens vast internet afnamen via kabel (coax) en 3,27 miljoen via glasvezel. In het vorige kwartaal bedroegen deze aantallen nog respectievelijk 3,21 miljoen en 3,19 miljoen.
De hoeveelheid huishoudens met een koperaansluiting neemt nog steeds af en komt inmiddels uit op 1,97 miljoen actieve abonnementen.
KPN en VodafoneZiggo domineren nog steeds de breedbandmarkt, met beide een marktaandeel van 35%-40%. De uitrol van glasvezel voor de deur groeit gestaag verder. Zo wordt er langzaam aan ook in gebieden uitgerold waar voorheen minder glasvezel beschikbaar was. Bijvoorbeeld in Zeeland (specifiek Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland) en in het noorden van Drenthe, zo blijkt uit de glasvezelkaart.
De ooit zo populaire combinatie van telefoon, internet en televisie bij dezelfde aanbieder loopt opnieuw verder terug. De teller van deze ‘alles-in-eenbundel’ stond in het eerste kwartaal op nog maar 780.000 abonnementen. De meeste huishoudens kiezen voor een bundel met twee vaste diensten, waar de combinatie internet + televisie veruit het populairst is met 2,82 miljoen actieve abonnementen. Ook wordt er steeds vaker gekozen om mobiele en vaste diensten te combineren. Het aantal abonnementen waarbij dat het geval is groeit ook langzaam, maar gestaag.
Hoewel Nederlanders meer data verbruiken met de mobiele telefoon (619 miljoen gigabyte in het eerste kwartaal), bellen en sms’en ze steeds minder met de mobiele telefoon. Met name het aantal sms-berichtjes daalt flink ten opzichte van het vorige kwartaal. In het laatste kwartaal van 2024 werden er nog 481 miljoen sms’jes verstuurd, in eerst kwartaal van dit jaar waren dat 464 miljoen berichtjes. Op de mobiele telefoniemarkt blijven KPN en Odido marktleiders. De vaste telefoon verloor wederom terrein. Nog slechts 3,90 miljoen huishoudens en bedrijven hebben een vaste aansluiting.
Uit data van de netwerkeigenaren blijkt dat in het eerste kwartaal nog 3,16 miljoen huishoudens vast internet afnamen via kabel (coax) en 3,27 miljoen via glasvezel. In het vorige kwartaal bedroegen deze aantallen nog respectievelijk 3,21 miljoen en 3,19 miljoen.
De hoeveelheid huishoudens met een koperaansluiting neemt nog steeds af en komt inmiddels uit op 1,97 miljoen actieve abonnementen.
KPN en VodafoneZiggo domineren nog steeds de breedbandmarkt, met beide een marktaandeel van 35%-40%. De uitrol van glasvezel voor de deur groeit gestaag verder. Zo wordt er langzaam aan ook in gebieden uitgerold waar voorheen minder glasvezel beschikbaar was. Bijvoorbeeld in Zeeland (specifiek Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland) en in het noorden van Drenthe, zo blijkt uit de glasvezelkaart.
De ooit zo populaire combinatie van telefoon, internet en televisie bij dezelfde aanbieder loopt opnieuw verder terug. De teller van deze ‘alles-in-eenbundel’ stond in het eerste kwartaal op nog maar 780.000 abonnementen. De meeste huishoudens kiezen voor een bundel met twee vaste diensten, waar de combinatie internet + televisie veruit het populairst is met 2,82 miljoen actieve abonnementen. Ook wordt er steeds vaker gekozen om mobiele en vaste diensten te combineren. Het aantal abonnementen waarbij dat het geval is groeit ook langzaam, maar gestaag.
Hoewel Nederlanders meer data verbruiken met de mobiele telefoon (619 miljoen gigabyte in het eerste kwartaal), bellen en sms’en ze steeds minder met de mobiele telefoon. Met name het aantal sms-berichtjes daalt flink ten opzichte van het vorige kwartaal. In het laatste kwartaal van 2024 werden er nog 481 miljoen sms’jes verstuurd, in eerst kwartaal van dit jaar waren dat 464 miljoen berichtjes. Op de mobiele telefoniemarkt blijven KPN en Odido marktleiders. De vaste telefoon verloor wederom terrein. Nog slechts 3,90 miljoen huishoudens en bedrijven hebben een vaste aansluiting.
Geen opmerkingen: