Odido passeert grens van 1 miljoen breedbandklanten dankzij Klik&Klaar
Odido telde aan eind van het eerste kwartaal van 2025 1,05 miljoen consumentenbreedbandlijnen en is daarmee de derde operator in Nederland die het miljoen passeert, na KPN en VodafoneZiggo. De groei komt vooral door Klik&Klaar, de dienst waarbij Odido een 5G-verbinding aanbiedt als alternatief voor vast internet. Dit Fixed Wireless Access (FWA)-product kwam in oktober 2024 in de markt en telt inmiddels zo'n 50.000 abonnees. Deze en andere cijfers komen uit het nieuwe kwartaalrapport Dutch Consumer Broadband 20250-Q1 van Telecompaper. Het rapport gaat uit van geschatte marktcijfers van Odido.
In totaal telt de Nederlandse consumentenbreedbandmarkt (glas, kabel, DSL en FWA) ruim 7,7 miljoen aansluitingen, een toename van 22.000 ten opzichte van het vorige kwartaal. Van deze kwartaalgroei is het leeuwendeel afkomstig van Odido Klik&Klaar. Het totaal aantal glasvezelaansluitingen blijft het snelst groeien en bedraagt bijna 3,6 miljoen, een kleine 47 procent van de totale markt. Er zijn 2,9 miljoen kabelaansluitingen, een afname van bijna 4,5 procent ten opzichte van een jaar eerder zo'n 38 procent van de markt. Bijna 1,2 miljoen woningen hebben een DSL-aansluiting. Dat is flink minder dan een jaar eerder en ongeveer 15 procent van de markt. FWA wint aan terrein en bereikt in slechts twee kwartalen een geschat marktaandeel van 0,6 procent.
De omzet uit consumentenbreedbanddiensten stijgt in het eerste kwartaal van 2025 naar bijna 695 miljoen. Dit komt voornamelijk door de aanbieders van glasvezel. Odido noteert volgens onze inschatting de sterkste omzettoename, met een groei van bijna 19 procent.
Ook Delta Fiber (+7,8%) en KPN (+5,8%) dragen bij aan de marktbrede omzetstijging. VodafoneZiggo zag zijn omzet uit breedbanddiensten in een jaar tijd met 1,1 procent afnemen, maar blijft qua omzet de tweede aanbieder in deze markt.
Volgens Telecompaper groeit het aantal breedbandaansluitingen tot meer dan 8 miljoen in 2029, met een jaarlijkse groei van 0,9 procent. Glasvezel groeit naar een marktaandeel van 63 procent en kabel krimpt tot een aandeel van 29 procent. In 2029 zou FWA een marktaandeel van 5,6 procent hebben, waarmee deze technologie tegen die tijd DSL heeft voorbijgestreefd. De totale jaaromzet uit breedbanddiensten stijgt naar verwachting tot nagenoeg 3 miljard euro.
In totaal telt de Nederlandse consumentenbreedbandmarkt (glas, kabel, DSL en FWA) ruim 7,7 miljoen aansluitingen, een toename van 22.000 ten opzichte van het vorige kwartaal. Van deze kwartaalgroei is het leeuwendeel afkomstig van Odido Klik&Klaar. Het totaal aantal glasvezelaansluitingen blijft het snelst groeien en bedraagt bijna 3,6 miljoen, een kleine 47 procent van de totale markt. Er zijn 2,9 miljoen kabelaansluitingen, een afname van bijna 4,5 procent ten opzichte van een jaar eerder zo'n 38 procent van de markt. Bijna 1,2 miljoen woningen hebben een DSL-aansluiting. Dat is flink minder dan een jaar eerder en ongeveer 15 procent van de markt. FWA wint aan terrein en bereikt in slechts twee kwartalen een geschat marktaandeel van 0,6 procent.
De omzet uit consumentenbreedbanddiensten stijgt in het eerste kwartaal van 2025 naar bijna 695 miljoen. Dit komt voornamelijk door de aanbieders van glasvezel. Odido noteert volgens onze inschatting de sterkste omzettoename, met een groei van bijna 19 procent.
Ook Delta Fiber (+7,8%) en KPN (+5,8%) dragen bij aan de marktbrede omzetstijging. VodafoneZiggo zag zijn omzet uit breedbanddiensten in een jaar tijd met 1,1 procent afnemen, maar blijft qua omzet de tweede aanbieder in deze markt.
Volgens Telecompaper groeit het aantal breedbandaansluitingen tot meer dan 8 miljoen in 2029, met een jaarlijkse groei van 0,9 procent. Glasvezel groeit naar een marktaandeel van 63 procent en kabel krimpt tot een aandeel van 29 procent. In 2029 zou FWA een marktaandeel van 5,6 procent hebben, waarmee deze technologie tegen die tijd DSL heeft voorbijgestreefd. De totale jaaromzet uit breedbanddiensten stijgt naar verwachting tot nagenoeg 3 miljard euro.
Geen opmerkingen: