Ads Top

Aantal klachten over Telenet bij Ombudsdienst fors teruggelopen

In 2024 ontving de Ombudsdienst Telecommunicatie 7,5% minder klachten dan het jaar ervoor. Vooral over Telenet werd minder geklaagd: het aantal klachten daalde met 17,5%, waardoor het bedrijf zijn koppositie als meest beklaagde provider afstond aan Proximus.

De forse stijging van klachten over Telenet in 2023 (+188,62%) werd destijds toegeschreven aan problemen met nieuwe IT-systemen, die langdurige storingen en ongemak veroorzaakten. Tegelijkertijd verhoogde de provider zijn prijzen met 6%. In 2024 lijkt de situatie echter te zijn gestabiliseerd, zo blijkt uit de cijfers van de Ombudsdienst.

Ook bij Proximus nam het aantal klachten af (-8,35%), maar desondanks werd deze provider de meest beklaagde van het jaar. Orange kende daarentegen een moeilijker 2024: het aantal klachten over deze aanbieder steeg met 15,09%.

Opvallend is de toename van klachten over kleinere telecomproviders. Binnen de Unleashed-categorie (waaronder Mobile Vikings en Jim Mobile) steeg het aantal klachten met 31,86%, terwijl de ‘overige’ providers, zoals Wyre, Meta, Fluvius en DIGI, een stijging van 30,19% lieten optekenen. Vooral DIGI kreeg in het laatste kwartaal veel klachten, met meldingen over onbereikbaarheid en problemen bij het activeren van abonnementen en roamingdiensten in het buitenland. Een exacte verdeling van de klachten binnen deze categorie is niet beschikbaar.

In totaal registreerde de Ombudsdienst 16.104 klachten in 2024, een daling van 7,5% ten opzichte van 2023. Vergeleken met 2022 ligt het aantal echter nog steeds aanzienlijk hoger; toen werden er ‘slechts’ 10.264 klachten genoteerd. De stijging in 2023 (+65%) werd mede veroorzaakt door de problemen bij Telenet. Hoewel er in 2024 ruim 1.300 klachten minder binnenkwamen, is de situatie nog niet volledig genormaliseerd.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.