Nederlandse consumentenbreedbandmarkt groeit dit jaar waarschijnlijk ruim 5 procent
De omzet in de Nederlandse consumentenbreedbandmarkt groeit dit jaar waarschijnlijk ruim 5 procent, vooral dankzij de migratie naar glasvezel en jaarlijkse prijsverhogingen. De groei vertraagt de komende jaren echter door lagere inflatie en een geringe aanwas van het aantal aansluitingen. Dat becijfert Telecompaper in een nieuw onderzoeksrapport.
In het derde kwartaal van 2024 steeg de omzet uit consumentenbreedband tot bijna 689 miljoen euro. Dit is een stijging van 5,6 procent ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit het rapport 'Dutch Consumer Broadband Q3 2024'. Gelijktijdig groeide het aantal breedbandabonnees met minder dan 1 procent tot 7,6 miljoen. Dat de omzet sneller groeit dan het aantal abonnees, komt voornamelijk door de jaarlijkse prijsverhogingen. Dit is bij alle grote internetproviders het geval.
Ook de gestage overstap naar glasvezel, dat relatief duurder is dan DSL, draagt bij aan de omzetgroei. Eind september was ruim 44 procent van de breedbandaansluitingen voor consumenten via glasvezel, tegenover iets minder dan 39 procent een jaar eerder. Kabel verloor 2 procentpunten in het afgelopen jaar en komt uit op een aandeel van minder dan 39 procent. DSL daalde naar minder dan 17 procent van de Nederlandse breedbandmarkt.
De omzet uit glasvezelbreedband steeg in het derde kwartaal met bijna 19 procent. Glasvezel is nu al goed voor bijna de helft van de totale omzet uit consumentenbreedband. Telecompaper verwacht dat deze groei aanhoudt, met een geschatte samengestelde jaarlijkse omzetgroei van 2,6 procent in de periode 2024-2028.
De vraag naar glasvezel was vooral gunstig voor Odido en Delta Fiber. Beide aanbieders kregen er het afgelopen jaar ruim een half procentpunt marktaandeel bij. Odido had in het derde kwartaal 10,7 procent van de consumentenbreedbandmarkt in handen en Delta Fiber 6,2 procent. KPN blijft marktleider wat betreft de omzet. De aanbieder is goed voor bijna 43 procent van de totale omzet in de markt. VodafoneZiggo heeft nog steeds een lichte voorsprong wat betreft het aantal abonnees, met 37,2 procent van het totale aantal.
In het derde kwartaal van 2024 steeg de omzet uit consumentenbreedband tot bijna 689 miljoen euro. Dit is een stijging van 5,6 procent ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit het rapport 'Dutch Consumer Broadband Q3 2024'. Gelijktijdig groeide het aantal breedbandabonnees met minder dan 1 procent tot 7,6 miljoen. Dat de omzet sneller groeit dan het aantal abonnees, komt voornamelijk door de jaarlijkse prijsverhogingen. Dit is bij alle grote internetproviders het geval.
Ook de gestage overstap naar glasvezel, dat relatief duurder is dan DSL, draagt bij aan de omzetgroei. Eind september was ruim 44 procent van de breedbandaansluitingen voor consumenten via glasvezel, tegenover iets minder dan 39 procent een jaar eerder. Kabel verloor 2 procentpunten in het afgelopen jaar en komt uit op een aandeel van minder dan 39 procent. DSL daalde naar minder dan 17 procent van de Nederlandse breedbandmarkt.
De omzet uit glasvezelbreedband steeg in het derde kwartaal met bijna 19 procent. Glasvezel is nu al goed voor bijna de helft van de totale omzet uit consumentenbreedband. Telecompaper verwacht dat deze groei aanhoudt, met een geschatte samengestelde jaarlijkse omzetgroei van 2,6 procent in de periode 2024-2028.
De vraag naar glasvezel was vooral gunstig voor Odido en Delta Fiber. Beide aanbieders kregen er het afgelopen jaar ruim een half procentpunt marktaandeel bij. Odido had in het derde kwartaal 10,7 procent van de consumentenbreedbandmarkt in handen en Delta Fiber 6,2 procent. KPN blijft marktleider wat betreft de omzet. De aanbieder is goed voor bijna 43 procent van de totale omzet in de markt. VodafoneZiggo heeft nog steeds een lichte voorsprong wat betreft het aantal abonnees, met 37,2 procent van het totale aantal.
Geen opmerkingen: