Nederlandse glasvezelmarkt maakt sterke groei door naar 43,1 procent van de aansluitingen
In het tweede kwartaal van 2024 maakte de Nederlandse glasvezelmarkt een sterke groei door. Het aandeel glasvezelaansluitingen steeg naar 43,1 procent van de breedbandmarkt, 4,4 procentpunten meer dan dezelfde periode vorig jaar. KPN kreeg er dankzij de Youfone-overname de meeste breedbandabonnees bij en evenaart daarmee bijna marktleider VodafoneZiggo. Dit blijkt uit het meest recente Dutch Consumer Broadband-rapport van Telecompaper.
Waar het aandeel glasvezelaansluitingen steeg, daalde dat van andere breedbandinfrastructuren. Het aandeel kabelaansluitingen kromp 2,1 procentpunten tot 39,3 procent en dat van DSL liep zelf 3,3 procentpunten terug tot 17,6 procent. De ontwikkeling bevestigt dat glasvezel de dominante breedbandtechnologie is geworden, mede dankzij de voortdurende uitbreiding van glasvezelnetwerken door aanbieders zoals KPN, Delta Fiber en Open Dutch Fiber (ODF).
KPN deed in deze periode een belangrijke strategische zet met de overname van Youfone. Dit resulteerde in de toevoeging van 56.000 nieuwe klanten aan zijn klantenbestand. Hierdoor steeg het totale aantal breedbandklanten van KPN naar 2,84 miljoen, wat een marktaandeel van 37,1 procent opleverde. KPN heeft daarmee de kloof met marktleider Ziggo bijna gedicht, die nu nog een marginaal groter marktaandeel van 37,6 procent heeft. Ziggo verloor in dit kwartaal 27.000 klanten, net zoals in de voorgaande periode. Overigens zou bij KPN zonder Youfone eveneens sprake zijn geweest van een afname van het aantal klanten.
Odido, de derde speler in de breedbandmarkt, groeide in hetzelfde kwartaal met 26.000 nieuwe abonnees, waarbij de uitrol van glasvezeldiensten op de Delta Fiber-netwerken een belangrijke bijdrage leverde. Odido zag zijn marktaandeel jaar-op-jaar stijgen met 1,1 procentpunt naar 11,9 procent.
Wat betreft de inkomsten lieten de breedbanddiensten in het tweede kwartaal een sterke stijging zien ten opzichte van een jaar eerder. De totale breedbandomzet steeg met 7,2 procent tot 661 miljoen euro. Deze groei werd voornamelijk gedragen door KPN, VodafoneZiggo, Odido en Delta Fiber. Zij profiteerden allemaal van een groeiend klantenbestand, behalve VodafoneZiggo. Laatstgenoemde wist met prijsverhogingen de daling van het aantal klanten te compenseren en alsnog meer omzet te realiseren.
De verwachting is dat glasvezel tegen 2028 een marktaandeel van meer dan 64 procent bereikt. Kabel is tegen die tijd gedaald tot ongeveer 32 procent van de markt, terwijl het aandeel DSL-aansluitingen dan blijft steken op 3,4 procent.
Waar het aandeel glasvezelaansluitingen steeg, daalde dat van andere breedbandinfrastructuren. Het aandeel kabelaansluitingen kromp 2,1 procentpunten tot 39,3 procent en dat van DSL liep zelf 3,3 procentpunten terug tot 17,6 procent. De ontwikkeling bevestigt dat glasvezel de dominante breedbandtechnologie is geworden, mede dankzij de voortdurende uitbreiding van glasvezelnetwerken door aanbieders zoals KPN, Delta Fiber en Open Dutch Fiber (ODF).
KPN deed in deze periode een belangrijke strategische zet met de overname van Youfone. Dit resulteerde in de toevoeging van 56.000 nieuwe klanten aan zijn klantenbestand. Hierdoor steeg het totale aantal breedbandklanten van KPN naar 2,84 miljoen, wat een marktaandeel van 37,1 procent opleverde. KPN heeft daarmee de kloof met marktleider Ziggo bijna gedicht, die nu nog een marginaal groter marktaandeel van 37,6 procent heeft. Ziggo verloor in dit kwartaal 27.000 klanten, net zoals in de voorgaande periode. Overigens zou bij KPN zonder Youfone eveneens sprake zijn geweest van een afname van het aantal klanten.
Odido, de derde speler in de breedbandmarkt, groeide in hetzelfde kwartaal met 26.000 nieuwe abonnees, waarbij de uitrol van glasvezeldiensten op de Delta Fiber-netwerken een belangrijke bijdrage leverde. Odido zag zijn marktaandeel jaar-op-jaar stijgen met 1,1 procentpunt naar 11,9 procent.
Wat betreft de inkomsten lieten de breedbanddiensten in het tweede kwartaal een sterke stijging zien ten opzichte van een jaar eerder. De totale breedbandomzet steeg met 7,2 procent tot 661 miljoen euro. Deze groei werd voornamelijk gedragen door KPN, VodafoneZiggo, Odido en Delta Fiber. Zij profiteerden allemaal van een groeiend klantenbestand, behalve VodafoneZiggo. Laatstgenoemde wist met prijsverhogingen de daling van het aantal klanten te compenseren en alsnog meer omzet te realiseren.
De verwachting is dat glasvezel tegen 2028 een marktaandeel van meer dan 64 procent bereikt. Kabel is tegen die tijd gedaald tot ongeveer 32 procent van de markt, terwijl het aandeel DSL-aansluitingen dan blijft steken op 3,4 procent.
Geen opmerkingen: