Ads Top

ACM voorziet besparing huishoudens oplopend tot 200 miljoen per jaar door toezeggingen glasvezel

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een ontwerpbesluit gepubliceerd naar aanleiding van de recente voorstellen van KPN en Glaspoort voor lagere tarieven en betere voorwaarden voor toegang tot hun glasvezelnetwerken.

Volgens de ACM kunnen deze toezeggingen een significant effect hebben op de markt voor vaste internettoegang. Dat leidt in de markt tot meer concurrentie op prijs en snelheid, waardoor het voor huishoudens aantrekkelijker wordt om voor sneller internet te kiezen.

Volgens het rekenmodel van de ACM kan de besparing voor huishoudens oplopen tot 200 miljoen euro per jaar in 2026. Daarom legt de ACM een ontwerpbesluit ter consultatie voor aan marktpartijen.

De ACM doet sinds 2020 onderzoek naar de werking van de telecommarkt, met speciale aandacht voor de toegang voor andere telecombedrijven tot de glasvezelnetwerken van KPN en later ook die van Glaspoort. Deze twee bedrijven hebben eigen vaste glasvezelnetwerken waar zij de komende jaren tot circa 80 procent van de Nederlandse huishoudens op willen aansluiten. KPN biedt hierover onder meer internetdiensten en televisie aan voor huishoudens en bedrijven. Telecombedrijven zonder eigen netwerk zijn in het grootste deel van Nederland afhankelijk van toegang tot de glasvezelnetwerken van KPN en Glaspoort om op deze markt te kunnen concurreren.

Naar aanleiding van deze onderzoeken heeft de ACM KPN en Glaspoort laten weten dat de ACM marktrisico’s ziet door hun tarieven en voorwaarden voor toegang tot hun glasvezelnetwerken, die de concurrentiemogelijkheden van andere marktpartijen beperken. Om dit mogelijke marktprobleem weg te nemen, hebben KPN en Glaspoort toezeggingen voorgelegd en aan de ACM verzocht om deze bindend te verklaren.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.