Nederlandse breedbandomzet stijgt bijna 9 procent
De omzet uit breedband in Nederland groeide in 2020 met bijna 9 procent tot ruim 2,3 miljard euro. Dat blijkt uit het Dutch Broadband-rapport van Telecompaper over het vierde kwartaal van 2020. De sterke groei komt door zowel een bovengemiddelde toename van het aantal breedbandabonnees als forse prijsstijgingen bij de grootste breedbandaanbieders.
Het aantal breedbandabonnees in Nederland is in 2020 met 1,6 procent gestegen tot 7,75 miljoen (exclusief zakelijke aansluitingen). De jaarlijkse groei was hoger dan in 2019, waarschijnlijk doordat meer mensen breedband nodig hadden voor thuiswerk en scholing tijdens de coronacrisis, en doordat er meer FTTH-aansluitingen beschikbaar zijn gekomen.
Eind 2020 had 96 procent van de Nederlandse huishoudens een breedbandaansluiting, 0,7 procentpunt meer dan een jaar eerder.
Nog meer dan de toename van het aantal abonnees, steeg de breedbandomzet dankzij de jaarlijkse prijsstijgingen van de meeste telecomaanbieders. De grootste, Ziggo met een aandeel van 43 procent in het aantal abonnees, zag het klantenbestand in 2020 bijna niet groeien, maar de omzet groeide desondanks met 13 procent. Nummer twee KPN liet in 2020 een nettoverlies zien bij breedbandklanten, waarbij het marktaandeel met 1 procentpunt daalde tot net geen 38 procent. Niettemin stegen de jaarlijkse breedbandomzet met 2,8 procent tot bijna 1 miljard euro.
Het rapport van Telecompaper voorspelt een jaarlijkse groei van 2,7 procent voor de Nederlandse breedbandomzet in de vijf jaar tot 2025. De verwachting is dat de groei vanaf 2022 zal vertragen door meer concurrentie van mobiel breedband als vervanging voor vast breedband en mogelijke nieuwe toegangsregulering. Beide trends zullen naar verwachting leiden tot druk op de breedbandprijzen.
Het aantal breedbandabonnees in Nederland is in 2020 met 1,6 procent gestegen tot 7,75 miljoen (exclusief zakelijke aansluitingen). De jaarlijkse groei was hoger dan in 2019, waarschijnlijk doordat meer mensen breedband nodig hadden voor thuiswerk en scholing tijdens de coronacrisis, en doordat er meer FTTH-aansluitingen beschikbaar zijn gekomen.
Eind 2020 had 96 procent van de Nederlandse huishoudens een breedbandaansluiting, 0,7 procentpunt meer dan een jaar eerder.
Nog meer dan de toename van het aantal abonnees, steeg de breedbandomzet dankzij de jaarlijkse prijsstijgingen van de meeste telecomaanbieders. De grootste, Ziggo met een aandeel van 43 procent in het aantal abonnees, zag het klantenbestand in 2020 bijna niet groeien, maar de omzet groeide desondanks met 13 procent. Nummer twee KPN liet in 2020 een nettoverlies zien bij breedbandklanten, waarbij het marktaandeel met 1 procentpunt daalde tot net geen 38 procent. Niettemin stegen de jaarlijkse breedbandomzet met 2,8 procent tot bijna 1 miljard euro.
Het rapport van Telecompaper voorspelt een jaarlijkse groei van 2,7 procent voor de Nederlandse breedbandomzet in de vijf jaar tot 2025. De verwachting is dat de groei vanaf 2022 zal vertragen door meer concurrentie van mobiel breedband als vervanging voor vast breedband en mogelijke nieuwe toegangsregulering. Beide trends zullen naar verwachting leiden tot druk op de breedbandprijzen.
Geen opmerkingen: