Nederlandse breedbandmarkt groeit naar 7,5 miljoenaansluitingen
De Nederlandse markt voor vast breedbandinternet is in 2018 met 1,1 procent gegroeid naar 7,5 miljoen aansluitingen. Dit blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper over de breedbandmarkt.
Vooral Ziggo (+51.000) en T-Mobile (+50.000) zagen het aantal aansluitingen groeien. Zij deden de daling bij Tele2 en KPN Groep teniet. Door de groei van het aantal breedbandlijnen en prijsverhogingen van alle providers groeide de breedbandomzet met 4,9 procent naar EUR 2,02 miljard.
In het vierde kwartaal groeide de breedbandmarkt met 0,3 procent in volume met glasvezelbreedband en kabelbreedband. Dat was voldoende om de daling bij DSL te compenseren. Kabel blijft de meest gebruikte technologie voor breedband, met 3,47 miljoen aansluitingen op 31 december 2018. Dat is 1,5 procent meer dan eind 2017. Glasvezel groeide in dezelfde periode met 6,9 procent naar 1,23 miljoen breedbandaansluitingen. DSL kwam uit op iets minder dan 2,8 miljoen aansluitingen na een daling van 1,6 procent.
Ziggo blijft marktleider met 43,9 procent marktaandeel na 1,6 procent groei in 2018 (tot 3,292 miljoen aansluitingen). KPN (inclusief dochtermerken Telfort en XS4ALL) volgt met 40,4 procent. De operator komt na een daling van 0,5 procent in volume het afgelopen jaar uit op 3,028 miljoen aansluitingen.
Behalve Ziggo en KPN kent de vaste breedbandmarkt nog een aantal kleinere spelers, zoals Tele2 en T-Mobile. Zij zijn 1 januari 2019 samengegaan nadat de Europese Commissie de transactie eind 2018 goedkeurde. Van de twee is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste partij met 3,7 procent aandeel, 0,4 procentpunten minder dan in Q4 2017.
Vooral Ziggo (+51.000) en T-Mobile (+50.000) zagen het aantal aansluitingen groeien. Zij deden de daling bij Tele2 en KPN Groep teniet. Door de groei van het aantal breedbandlijnen en prijsverhogingen van alle providers groeide de breedbandomzet met 4,9 procent naar EUR 2,02 miljard.
In het vierde kwartaal groeide de breedbandmarkt met 0,3 procent in volume met glasvezelbreedband en kabelbreedband. Dat was voldoende om de daling bij DSL te compenseren. Kabel blijft de meest gebruikte technologie voor breedband, met 3,47 miljoen aansluitingen op 31 december 2018. Dat is 1,5 procent meer dan eind 2017. Glasvezel groeide in dezelfde periode met 6,9 procent naar 1,23 miljoen breedbandaansluitingen. DSL kwam uit op iets minder dan 2,8 miljoen aansluitingen na een daling van 1,6 procent.
Ziggo blijft marktleider met 43,9 procent marktaandeel na 1,6 procent groei in 2018 (tot 3,292 miljoen aansluitingen). KPN (inclusief dochtermerken Telfort en XS4ALL) volgt met 40,4 procent. De operator komt na een daling van 0,5 procent in volume het afgelopen jaar uit op 3,028 miljoen aansluitingen.
Behalve Ziggo en KPN kent de vaste breedbandmarkt nog een aantal kleinere spelers, zoals Tele2 en T-Mobile. Zij zijn 1 januari 2019 samengegaan nadat de Europese Commissie de transactie eind 2018 goedkeurde. Van de twee is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste partij met 3,7 procent aandeel, 0,4 procentpunten minder dan in Q4 2017.
Geen opmerkingen: