In het vierde kwartaal van 2016 groeide de Nederlandse
breedbandmarkt met 0,7 procent naar 7,33 miljoen aansluitingen. Hiermee
kwam de groei voor het hele jaar 2016 uit op 2,6 procent of 188 duizend
breedbandaansluitingen. Dat blijkt uit het Dutch Broadband 2016
Q4-rapport van Telecompaper. De groei in het vierde kwartaal kwam voor
rekening van glasvezel met 2,6% en kabel met 1,4%, terwijl DSL
breedbandlijnen bleven dalen.
Glasvezelbreedband groeide
in 2016 met meer dan 15 procent naar bijna 1,1 miljoen aansluitingen.
Kabel groeide met iets meer dan 2 procent naar 3,37 miljoen
aansluitingen en DSL daalde met 1 procent om uit te komen op 2,87
miljoen breedband aansluitingen. Dat blijkt uit cijfers van
Telecompaper.
Ziggo, de grootste kabelaanbieder van Nederland
(sinds januari onderdeel van VodafoneZiggo), rapporteerde de beste
kwartaalgroei sinds het samengaan met UPC aan het einde van 2013 en kwam
uit op bijna 3,18 miljoen breedbandabonnees. Daarmee groeide het
marktaandeel naar 43,4 procent aan het einde van 2016. Nummer twee op de
breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met
2.000 nieuwe aansluitingen, en verloor 0,3 procentpunt marktaandeel.
De
kleinere aanbieders blijven het goed doen en zullen in 2017 door de
komst van NLE en T-Mobile marktaandeel blijven winnen, verwacht analist
Kamiel Albrecht. Het totale aantal lijnen zal dit jaar wel minder snel
groeien, door toenemende marktverzadiging en een huishoudpenetratie van
94 procent. De groei was vorig jaar 2,6 procent, dit jaar waarschijnlijk
2,3 procent.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten