Kleinere aanbieders zorgen voor groei breedbandmarkt
De Nederlandse markt voor breedband internet vertoonde ook in het tweede kwartaal van dit jaar nog groei, al was er wel sprake van vertraging in vergelijking met de voorgaande zes maanden. Dat blijkt uit het Dutch Broadband 2016 Q2-rapport van Telecompaper over de breedbandmarkt. Gedurende het tweede kwartaal groeide deze markt met 48.000 aansluitingen naar 7,24 miljoen op 30 juni 2016.
Glasvezelbreedband blijft de aanjager van de breedbandgroei ,met + 4,1 procent in het kwartaal. Kabelbreedband vertoonde ook een (lichte) groei. Met meer dan 3,3 miljoen aansluitingen blijft kabel de meest populaire breedbandtechnologie in Nederland. Glasvezel groeide naar meer dan 14 procent van de breedbandmarkt, en DSL verloor 0,3 procentpunten tijdens het kwartaal om te eindigen met een marktaandeel beneden de 40 procent.
De grootste kabelaanbieder van Nederland, Ziggo, kwam uit op een groei met dubbele cijfers in het tweede kwartaal en eindigde juni met 3,1 miljoen breedbandabonnees. Ziggo’s marktaandeel daalde echter naar 43,1 procent aan het einde van juni 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 15.000 nieuwe aansluitingen, maar verloor 0,1 procentpunt marktaandeel.
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam uit op dan 467 miljoen euro in het tweede kwartaal. Voor de periode 2016-2020 wordt verwacht dat de omzet met een gemiddelde jaargroei van 1,4 procent deze trend doorzet.
Glasvezelbreedband blijft de aanjager van de breedbandgroei ,met + 4,1 procent in het kwartaal. Kabelbreedband vertoonde ook een (lichte) groei. Met meer dan 3,3 miljoen aansluitingen blijft kabel de meest populaire breedbandtechnologie in Nederland. Glasvezel groeide naar meer dan 14 procent van de breedbandmarkt, en DSL verloor 0,3 procentpunten tijdens het kwartaal om te eindigen met een marktaandeel beneden de 40 procent.
De grootste kabelaanbieder van Nederland, Ziggo, kwam uit op een groei met dubbele cijfers in het tweede kwartaal en eindigde juni met 3,1 miljoen breedbandabonnees. Ziggo’s marktaandeel daalde echter naar 43,1 procent aan het einde van juni 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 15.000 nieuwe aansluitingen, maar verloor 0,1 procentpunt marktaandeel.
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam uit op dan 467 miljoen euro in het tweede kwartaal. Voor de periode 2016-2020 wordt verwacht dat de omzet met een gemiddelde jaargroei van 1,4 procent deze trend doorzet.
Geen opmerkingen: