Pagina's

donderdag 13 november 2025

Delta heeft grootste aandeel gigabit-abonees, Budget Thuis-klanten vaker op lage snelheid

Vergeleken met andere grote internetaanbieders heeft Delta het grootste aandeel abonnees met een gigabit-internetabonnement: 25 procent. Dit is meteen ook het meest gebruikte internetabonnement van Delta. Odido (21%), KPN en Ziggo (beide 19%) hebben eveneens meer gigabit-abonnees dan het marktgemiddelde van 18 procent. 

Ook in het snelle middensegment (501 tot 999 Mbps) telt Delta relatief veel abonnees: 15 procent tegenover een marktgemiddelde van 10 procent, een even groot aandeel als bij Ziggo. Dit segment is bij KPN en Odido juist ondervertegenwoordigd, blijkt uit een recent onderzoeksrapport van Telecompaper.

Aan de andere kant van het spectrum zit Budget Thuis, van wie meer dan de helft (54%) van de klanten kiest voor een maximale downloadsnelheid tussen de 51 en 100 Mbps. Over het algemeen heeft 25 procent van de ondervraagde huishoudens een abonnement met deze snelheid. Ook KPN en Odido hebben relatief veel klanten in dit snelheidssegment. Abonnementen met een gemiddelde snelheid van 101 tot 250 Mbps zijn bij alle aanbieders ongeveer evenredig verdeeld: tussen de 23 en 29 procent van hun klanten heeft een abonnement met deze snelheid.

Verder blijkt dat hogere internetsnelheden vaker voorkomen bij huishoudens met een multiplay-abonnement, zoals internet in combinatie met tv of telefonie. Qua uitgaven besteden huishoudens vanaf drie personen relatief vaker minder dan 40 euro per maand aan breedband- en multiplaydiensten (BBTVFT), terwijl koppels juist vaker tussen EUR 70 en 90 per maand uitgeven. Alleenstaanden vormen de middengroep, met een bovengemiddeld aandeel in de categorie die maandelijks tussen de EUR 50 en 60 betaalt.

De voorkeur voor een internetprovider verschilt sterk per huishoudtype. Alleenstaanden kiezen relatief vaak voor Budget Thuis en Online, die bovengemiddeld populair zijn in deze groep. Ziggo heeft een relatief sterke positie onder koppels, maar minder bij huishoudens met drie of meer leden. Die neigen meer naar Delta en KPN. Ook nemen deze grotere huishoudens vaker een relatief snelle internetverbinding af dan alleenstaanden, die vaker een maximale downloadsnelheid van 100 Mbps verkiezen.

Voor het onderzoek gebruiken we het Telecompaper Consumer Insights-panel, waaruit maandelijks minstens 1.600 mensen worden ondervraagd. Het rapport wordt elk kwartaal gepubliceerd, waarbij we de huidige stand van zaken onder de loep nemen. Neem voor meer informatie contact op met research@telecompaper.com.

Over Telecompaper
Telecompaper, gevestigd in Houten, is de kennispartner van de telecomsector en streamingdiensten. Met het dagelijks aanbieden van nieuws, research en analyses, helpt Telecompaper marketeers, strategen, productmanagers, analisten en onderzoekers om de laatste ontwikkelingen in de telecommarkt te begrijpen. Voor meer informatie: +31 30 6349600.

vrijdag 7 november 2025

Delta schrapt 150Mbit/s-glasvezelabonnement

Delta Fiber schrapt het glasvezelabonnement met een snelheid van 150 Mbit/s en verlaagt tegelijkertijd de prijzen voor haar abonnementen met 500 Mbit/s en 1 Gbit/s. 

In het vernieuwde aanbod blijven vier pakketten over, terwijl twee abonnementen verdwijnen: naast het 150 Mbit/s-pakket verdwijnt ook het 600 Mbit/s-pakket. Daarbij wordt de 2 Gbit/s-versie opgewaardeerd naar 5 Gbit/s. 

Met deze aanpassingen wordt het instappakket bij Delta een stuk sneller: waar eerst 150 Mbit/s de laagste snelheid was, ligt die voortaan op 500 Mbit/s — en dat voor hetzelfde maandbedrag.   Ter vergelijking: bij KPN begint de glasvezelinstap momenteel nog bij 100 Mbit/s symmetrisch. 

De prijsverlaging geldt specifiek voor de abonnementen van 500 Mbit/s en 1 Gbit/s: de 500 Mbit/s wordt voorheen €49,50 per maand, nu €42,50; de 1 Gbit/s-variant gaat van €57,50 naar €52,50 per maand.  

donderdag 6 november 2025

Wifi-verkeer piekt zodra de temperatuur daalt

Het wifi-piekseizoen staat voor de deur. Nu de dagen korter worden en we vaker thuis zijn, stijgt het wifi-gebruik in Nederlandse huishoudens fors. Uit een analyse van Ziggo blijkt dat het datagebruik in oktober ruim 20% hoger lag dan in juli. Ook uit aanvullend consumentenonderzoek blijkt dat Nederlanders* hun wifi in de herfst en winter vaker gebruiken voor werk, series en games. Eén op de vijf Nederlanders merkt in deze maanden dat het wifi-netwerk thuis zwaarder wordt belast dan in de zomer. Met meer mensen thuis en meerdere apparaten tegelijk online, neemt de druk op wifi-netwerken in veel huishoudens verder toe.

Hoe meer mensen in een huis wonen, hoe groter de druk op het netwerk. Uit onderzoek van Ziggo blijkt dat het dataverbruik in oktober al 20% hoger lag dan in juli, en dat het de komende maanden naar verwachting verder zal toenemen. “We zien een duidelijke relatie tussen het weer en het wifi-gebruik thuis,” zegt Erwin Wisselaar, monteur bij Ziggo. “Als het kouder wordt, blijven mensen vaker binnen en gebruiken ze meerdere apparaten tegelijk. Dat leidt tot een hoger netwerkverbruik.” Ook het kijkgedrag verandert: 60% van de Nederlanders zegt in de herfst vaker films en series te streamen, en in de winter loopt dat op tot bijna 70%. Nu het aantal meerpersoonshuishoudens volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bovendien blijft stijgen, neemt de druk op het wifi-netwerk verder toe.

Ziggo onderzocht ook hoe mensen in heel Nederland – zowel klanten als niet-klanten – de gevolgen van het wifi-piekseizoen ervaren. Veel Nederlanders geven aan dat hun wifi niet overal in huis even stabiel is. Vier op de tien (40%) geeft aan dat het bereik niet optimaal is, en slechts een derde (32%) heeft in de meeste kamers een stabiele verbinding. Wisselend bereik kan frustrerend zijn: video’s haperen, videogesprekken vallen uit en werken of gamen gaat traag of hapert. De meest voorkomende reactie? Zelf proberen op te lossen. 58% zet de router uit en weer aan, en 37% herstart het apparaat dat verbonden is, zoals een laptop of tablet. “Begrijpelijk om dat te doen, maar meestal ligt de oplossing in hoe de wifi in huis is ingericht en niet bij het internet zelf,” zegt Erwin Wisselaar.

“Wifi moet gewoon goed werken. Juist ook na de voordeur. Dat kan ook gewoon in elke kamer,” zegt Erwin Wisselaar. “Juist nu we in de herfst en winter met meer mensen tegelijk streamen, videobellen of gamen, loont het om je thuisnetwerk even onder de loep te nemen. Vaak helpen kleine aanpassingen al veel, zoals het modem niet achter een kast of tv zetten maar op hoogte en vrijstaand plaatsen. En als het dan nog niet goed werkt, kan het toevoegen of verplaatsen van een wifi-versterker veel haperingen voorkomen. Soms is dat niet voldoende en dan kijken we met de klant mee via de wifi-experts van de Wifi Crew, of kom ik zelf langs. Zo blijf je zorgeloos online, hoe druk het ook is in huis.”

Het onderzoek is in oktober 2025 uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard onder een representatieve steekproef van werkende Nederlanders van 18 jaar waarbij klanten van alle Nederlandse internetproviders zijn meegenomen. In totaal hebben 1.146 respondenten binnen de doelgroep deelgenomen. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd, regio en arbeidsparticipatie.

woensdag 5 november 2025

KPN gaat meer dan 5 miljard euro investeren in glasvezel, 5G, beveiliging en AI

KPN gaat meer dan 5 miljard euro investeren in glasvezel, 5G, beveiliging, AI en de digitalisering van Nederland. Met deze investeringen in de periode tot 2030 wil KPN bedrijven en consumenten beter beschermen tegen cyberdreigingen en de dienstverlening aan klanten verder verbeteren.

KPN verhoogt de ambitie om uiteindelijk 85 procent van alle Nederlandse huishoudens te voorzien van glasvezel. De focus ligt op het aansluiten en activeren van huishoudens om aan de grote vraag te voldoen.
 
De Connect, Activate & Grow-strategie die KPN twee jaar geleden heeft ingezet, is halverwege. Daarom kwam het telecombedrijf vandaag met een update over de voortgang van zijn belangrijkste doelstellingen en ambities voor de komende jaren.

KPN is naar eigen zeggen koploper in de uitrol van glasvezel en voorziet inmiddels bijna 70 procent van alle Nederlandse huishoudens van een aansluiting. Samen met andere aanbieders beschikt meer dan 90 procent van Nederland over glasvezel. KPN verhoogt het doel van 80 procent (eind 2026) naar 85 procent dekking in Nederland en verlengt de termijn naar 2030. Voor overige gebieden biedt KPN, mede dankzij 5G-toepassingen, hoogwaardige alternatieven.
 
De focus verschuift naar het daadwerkelijk aansluiten en activeren van klanten, om zo tegemoet te komen aan de grote vraag. Onder het motto 'Minder oranje sprietjes, meer groene huishoudens' wil KPN de komende jaren meer aansluitingen realiseren in de meterkast, zodat meer klanten gebruikmaken van glasvezelinternet. Dit netwerk is niet alleen sneller en stabieler, maar ook duurzamer dan het huidige kopernetwerk.