Pagina's
maandag 28 juli 2025
Fiberuitrol van Proximus en Telenet krijgt extra uitstel
In april 2025 bleek al dat de glasvezeldeals vertraging opliepen, vooral door gebrek aan definitieve afspraken tussen Proximus en Telenet-dochter Wyre.
Daarna startte in september een door het BIPT georganiseerde marktbevraging, die ruim zes weken duurt. Pas daarna volgt een beoordeling van de bezwaren en tegenmaatregelen. Dat maakt duidelijk: een formeel oordeel kan nog maanden duren.
Proximus en Telenet moeten een definitieve overeenkomst opstellen, inclusief financiële afspraken en planningen. Daarna voert toezichthouder BIPT in samenwerking met de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) een marktconsultatie uit — met ruimte voor concurrenten om bezwaren in te brengen.
Parallel aan de deal met Telenet kondigden Proximus en Orange een memorandum aan voor glasvezelaanleg in Wallonië. Ook hier wordt het vierde kwartaal genoemd als eerste moment voor een definitieve overeenkomst, gevolgd door een vergelijkbaar goedkeuringsproces.
vrijdag 25 juli 2025
Proximus en Orange Belgium bundelen krachten voor glasvezel in Wallonië
Beide telecomgroepen streven naar een efficiëntere en duurzamere digitale infrastructuur, vooral gericht op gebieden met een gemiddelde tot lage bevolkingsdichtheid. Dit gaat om zo’n 1,4 miljoen huishoudens en bedrijven in Wallonië.
In provincies met gemiddelde bevolkingsdichtheid bouwt Proximus via de joint venture Unifiber (met Eurofiber) verder aan een end‑to‑end FTTH-netwerk richting 600.000 woningen en ondernemingen. Orange Belgium-klanten zullen geleidelijk toegang krijgen tot dit netwerk.
In minder dicht bevolkte zones rollen beide partijen gezamenlijk fiber uit naar ongeveer 200.000 huishoudens en bedrijven, waarbij netwerkcapaciteit en uitrolverplichtingen gelijkmatig worden verdeeld.
Dankzij deze samenwerking zal circa 70% van de Waalse woningen toegang krijgen tot FTTH‑netwerken. 
woensdag 23 juli 2025
KPN koploper in landelijke glasvezeluitrol: Twee derde van Nederland voorzien van glasvezel
Met eigen middelen investeert KPN fors in de uitrol van glasvezel. Jaarlijks investeert KPN gemiddeld bijna 600 miljoen euro in glasvezelaanleg en daarmee in de digitale infrastructuur van Nederland. Hierdoor kunnen huishoudens en bedrijven beschikken over de beste toegang tot digitale diensten. Naast supersnel internet, maakt het glasvezelnetwerk van KPN het mogelijk om efficiënter te werken, innovatieve technologieën te gebruiken en de digitale samenleving verder te ontwikkelen. KPN verwacht dat tegen 2026 ongeveer 80 procent van alle Nederlandse huishoudens toegang heeft tot glasvezel, waarmee Nederland tot de best verbonden landen van Europa behoort.
vrijdag 18 juli 2025
Oranje sprietjes in Loon op Zand en De Moer markeren laatste fase aanleg glasvezel
De aanleg verloopt in twee fasen: eerst wordt het netwerk in de straat aangelegd, daarna volgt de aansluiting per woning. “De oranje sprietjes helpen onze monteurs om snel en netjes aan te sluiten, zonder dat de straat opnieuw open hoeft,” aldus Bilgic. Om de aansluiting zonder vertraging te laten verlopen, is het belangrijk dat de sprietjes intact blijven zolang ze uitsteken. Zodra alle huizen in een buurt zijn aangesloten, worden de sprietjes naar binnen gebracht en verdwijnen ze uit het straatbeeld.
Veel inwoners van Loon op Zand hebben inmiddels toestemming gegeven voor de werkzaamheden in en rondom hun woning. Wie dat nog niet heeft gedaan, kan dit alsnog eenvoudig regelen via glaspoort.nl/toestemming. Bewoners die al eerder toestemming gaven, hoeven niets te doen. De monteur neemt contact op zodra hun adres aan de beurt is.
donderdag 17 juli 2025
Meer dan half miljoen glasvezelverbindingen in gebruik in België
Hoewel 1,68 miljoen huishoudens toegang hebben tot glasvezel, kiest slechts één op drie ervoor. Dat wijst op een kloof tussen beschikbaarheid en gebruik.
Het gemiddelde dataverbruik per vaste internetverbinding steeg met 41 procent sinds 2020, tot 289 GB per maand. Hoewel 94,57 procent van de huishoudens toegang heeft tot gigabitsnelheid, maakt slechts 5,8 procent daar effectief gebruik van.
Telecombedrijven investeerden in 2024 samen 2,74 miljard euro in netwerken en televisie. Het grootste deel ging naar de uitrol van glasvezel. Proximus is hier al bijna tien jaar mee bezig, terwijl Telenet en Fluvius samenwerken onder de naam Wyre. Orange Belgium combineert coax met glasvezel en streeft ernaar om binnen 15 jaar twee derde van haar netwerk uit glasvezel te laten bestaan.
Gemiddeld gaf een huishouden 82,70 euro per maand uit aan telecom, inclusief tv. 66 procent doet dat via bundels, al neemt het gebruik van vaste telefonie en tv af. In tien jaar daalde het aantal tv-aansluitingen met 10 procent, en vaste telefonie zelfs met 39 procent. In 2024 waren er nog 1,85 miljoen vaste lijnen in gebruik.
woensdag 16 juli 2025
Bijna 75% van de Nederlanders stapt niet over van internetprovider door angst voor 'gedoe'
De meest genoemde reden om niet over te stappen is duidelijk: Het kost teveel tijd en moeite, aldus 53,5% van de niet-overstappers. Ook de angst voor tijdelijke internetuitval (18,8%), onverwachte kosten (31,1%) en slechter internet en slechtere service (40,3%) spelen een grote rol. Jean-Paul Würsten, telecomexpert bij Overstappen.nl , legt uit waar deze angst vandaan komt:
Toch zijn veel van deze zorgen in de praktijk ongegrond. Overstappen van internetprovider verloopt tegenwoordig in de meeste gevallen vlot en zonder grote problemen. Bij een overstap wordt er vaak een overstapservice aangeboden, waardoor klanten geen moment zonder internet hoeven te zitten. Ook kan er vaak gekozen worden voor gratis hulp of een monteur. Komt er geen monteur, dan krijgen klanten een installatiepakket met duidelijke instructies. “De sector heeft dus al stappen gezet om het overstappen zo eenvoudig mogelijk te maken,” zegt Würsten. “Maar zolang consumenten dat niet weten of er niet op vertrouwen, blijven ze in hun huidige contract hangen.”
Hoewel overstappen financieel voordeel kan opleveren, laat het merendeel dit dus liggen. Uit berekening van ACM blijkt dat huishoudens gemiddeld tot € 250,- per jaar kunnen besparen door over te stappen van internetprovider.
maandag 14 juli 2025
Start uitrol 1,8 GHz next-gen internettechnologie in Nederland
Naast het ondersteunen van hogere snelheden, maken de geavanceerde 1,8 GHz-versterkers en telemetrieoplossingen het mogelijk voor VodafoneZiggo om het netwerk in real-time te monitoren. Zo kan het telecombedrijf storingen proactief signaleren en oplossent, nog vóórdat klanten er iets van merken. Dit moet leiden tot minder onderbrekingen en een nog betrouwbaardere internetverbinding voor klanten.
De voorbereidingen voor de implementatie van de 1,8 GHz netwerk technologie zijn inmiddels in volle gang. VodafoneZiggo zet hiermee naar eigen zeggen een grote stap richting een toekomstbestendig vast netwerk dat voor een optimale internetervaring zorgt. Klanten profiteren van hogere snelheden, verbeterde stabiliteit en minder onderbrekingen – belangrijke factoren in een wereld waarin connectiviteit steeds essentiëler wordt.
Ziggo verhoogt prijs extra mediabox per 1 september
Uiteraard hangt het af van je huidige abonnement, maar de forumgebruiker CH4OS stelt dat in beide getoonde gevallen de prijs gelijk verhoogd werd – en vraagt zich daarmee af of er überhaupt variatie is mogelijk.
Heb je meerdere extra mediaboxen, dan wordt de verhoging per box doorgevoerd.
donderdag 10 juli 2025
Glaspoort rondt aanleg glasvezel in Medemblik af na vertrek Deltafiber
Nu deze samenwerkingsovereenkomst (SOK) formeel is beëindigd, krijgt Glaspoort de kans om in te stappen
Glaspoort heeft inmiddels een vergunningsaanvraag ingediend en verkregen voor de aanleg van glasvezel in de kern Medemblik. De werkzaamheden worden op korte termijn ingepland.
dinsdag 8 juli 2025
Meer huishoudens met een glasvezelabonnement dan voor kabel
Uit data van de netwerkeigenaren blijkt dat in het eerste kwartaal nog 3,16 miljoen huishoudens vast internet afnamen via kabel (coax) en 3,27 miljoen via glasvezel. In het vorige kwartaal bedroegen deze aantallen nog respectievelijk 3,21 miljoen en 3,19 miljoen.
De hoeveelheid huishoudens met een koperaansluiting neemt nog steeds af en komt inmiddels uit op 1,97 miljoen actieve abonnementen.
KPN en VodafoneZiggo domineren nog steeds de breedbandmarkt, met beide een marktaandeel van 35%-40%. De uitrol van glasvezel voor de deur groeit gestaag verder. Zo wordt er langzaam aan ook in gebieden uitgerold waar voorheen minder glasvezel beschikbaar was. Bijvoorbeeld in Zeeland (specifiek Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland) en in het noorden van Drenthe, zo blijkt uit de glasvezelkaart.
De ooit zo populaire combinatie van telefoon, internet en televisie bij dezelfde aanbieder loopt opnieuw verder terug. De teller van deze ‘alles-in-eenbundel’ stond in het eerste kwartaal op nog maar 780.000 abonnementen. De meeste huishoudens kiezen voor een bundel met twee vaste diensten, waar de combinatie internet + televisie veruit het populairst is met 2,82 miljoen actieve abonnementen. Ook wordt er steeds vaker gekozen om mobiele en vaste diensten te combineren. Het aantal abonnementen waarbij dat het geval is groeit ook langzaam, maar gestaag.
Hoewel Nederlanders meer data verbruiken met de mobiele telefoon (619 miljoen gigabyte in het eerste kwartaal), bellen en sms’en ze steeds minder met de mobiele telefoon. Met name het aantal sms-berichtjes daalt flink ten opzichte van het vorige kwartaal. In het laatste kwartaal van 2024 werden er nog 481 miljoen sms’jes verstuurd, in eerst kwartaal van dit jaar waren dat 464 miljoen berichtjes. Op de mobiele telefoniemarkt blijven KPN en Odido marktleiders. De vaste telefoon verloor wederom terrein. Nog slechts 3,90 miljoen huishoudens en bedrijven hebben een vaste aansluiting.
donderdag 3 juli 2025
DELTA rolt wifi 7 uit
Wifi 7 werkt beter dan oudere versies van wifi, vooral als veel apparaten tegelijk internet gebruiken. Het zorgt voor minder storing en een stabielere verbinding, ook in grotere huizen. De nieuwe router ondersteunt ook MLO over drie frequenties: 2,4, 5 en 6 GHz. Dit helpt om de wifi stabiel te houden.
De nieuwe router is van de fabrikant Sagemcom. Daarbij horen ook nieuwe wifi 7-accesspoints. Deze extra Wifi 7 Punten zijn optioneel te huur en kosten 2,50 euro per stuk per maand.
De klanten die de router mogen gebruiken worden willekeurig gekozen. Consumenten en bedrijven kunnen zich dus niet aanmelden of vragen om mee te doen.
Vanaf september levert DELTA nieuwe router standaard bij nieuwe internetabonnementen van 500 Mbps of 1 Gbps. Voor klanten met een 4 Gbps of Unlimited Glasvezel-abonnement komt er een ander type modem. Dat begin volgend jaar wordt verwacht.