Pagina's
▼
maandag 31 juli 2017
Tele2 beëindigt dienstverlening Maxximum
Tele2 heeft de abonnementen van internetaanbieder Maxximum beëindigd. Volgens de provider werden de algemene voorwaarden geschonden. Maxximum bood voor een vast bedrag per maand onbeperkt internet via 4G aan via het Tele2-netwerk. Onduidelijk is nog of en hoe het bedrijf zijn activiteiten voortzet. Op zijn website adverteert Maxximum met onbeperkt internet via 4g met snelheden tot 100Mbit/s, via een meegeleverde TP-Link Mr200-router.
vrijdag 28 juli 2017
Telenet past privacyvoorwaarden aan na onderzoek van Privacycommissie
Telenet gaat de toestemming van gebruikers meer centraal stellen in het privacybeleid. Dat meldt het kabinet van staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD). De telecomoperator kwam vorig jaar onder vuur te liggen, omdat klanten die bepaalde gegevens niet wilden delen, dat zelf expliciet moesten aanpassen. De Backer vroeg daarop een onderzoek van de Privacycommissie, die nu in overleg met de provider tot een vergelijk is gekomen. Telenet kwam in september vorig jaar onder vuur te liggen van zowel de
staatssecretaris als de Privacycommissie. De operator had zijn
privacybeleid aangepast, omdat hij zou gaan experimenteren met
gepersonaliseerde televisiereclame.
donderdag 27 juli 2017
Rodin Broadband gaat snel internet in hele provincie aanleggen
Rodin Broadband Groningen gaat het netwerk voor supersnel internet in de gehele provincie aanleggen. Het plan van het bedrijf voldoet aan de criteria van de regeling 'Snel Internet Groningen'. Meer dan 13.000 adressen hebben nu geen toegang tot snel internet. Met de toekenning van de subsidie komt een snelle verbinding ook voor die huishoudens en bedrijven een grote stap dichterbij. Het is de bedoeling dat de aanleg dit najaar van start gaat en dat binnen twee jaar het snelle internet in de provincie - ook in de buitengebieden - beschikbaar is.
In de komende periode worden de voorbereidingen gestart. Rodin bepaalt straks samen met de gemeenten op welke tracés het netwerk wordt aangelegd. Daarnaast zorgen de gemeenten voor de juiste vergunningen voor het graafwerk en het plaatsen van de centrales. Rodin zal samen met lokale bewonersinitiatieven en de gemeenten de verkoop starten van de abonnementen. Als er voldoende abonnementen zijn verkocht, start de aanleg in een gemeente. Voor het slagen van het project is het van belang dat zo veel mogelijk mensen mee doen. In de uitvoering krijgen de negen aardbevingsgemeenten voorrang. De provincie houdt toezicht op de uitvoering van het totale plan en zorgt ervoor dat het financiële risico van de regeling beperkt wordt. De provincie ondersteunt waar nodig gemeenten en Rodin.
Door de hoge investeringskosten is het voor telecomaanbieders niet rendabel om snel internet in het buitengebied aan te leggen. Daarom hebben de provincie Groningen, de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en de Economic Board Groningen (EBG) hier samen 40 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. De subsidieregeling 'Snel Internet Groningen' is onderdeel van het programma Groningen@Work van de provincie Groningen, het programma Digitale Bereikbaarheid van de EBG en het programma Kansrijk Groningen van de NCG.
In de komende periode worden de voorbereidingen gestart. Rodin bepaalt straks samen met de gemeenten op welke tracés het netwerk wordt aangelegd. Daarnaast zorgen de gemeenten voor de juiste vergunningen voor het graafwerk en het plaatsen van de centrales. Rodin zal samen met lokale bewonersinitiatieven en de gemeenten de verkoop starten van de abonnementen. Als er voldoende abonnementen zijn verkocht, start de aanleg in een gemeente. Voor het slagen van het project is het van belang dat zo veel mogelijk mensen mee doen. In de uitvoering krijgen de negen aardbevingsgemeenten voorrang. De provincie houdt toezicht op de uitvoering van het totale plan en zorgt ervoor dat het financiële risico van de regeling beperkt wordt. De provincie ondersteunt waar nodig gemeenten en Rodin.
Door de hoge investeringskosten is het voor telecomaanbieders niet rendabel om snel internet in het buitengebied aan te leggen. Daarom hebben de provincie Groningen, de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en de Economic Board Groningen (EBG) hier samen 40 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. De subsidieregeling 'Snel Internet Groningen' is onderdeel van het programma Groningen@Work van de provincie Groningen, het programma Digitale Bereikbaarheid van de EBG en het programma Kansrijk Groningen van de NCG.
woensdag 26 juli 2017
Kabel gaat met glasvezel concurreren: internetsnelheid naar 1Gbps
Niet Ziggo maar het Zeeuwse kabelbedrijf Delta kondigt als eerste kabelaar in Nederland de mogelijkheid van internetten met een downloadsnelheid van 1Gbps aan. Delta gaat hiervoor het kabelnetwerk naar de DOCSIS 3.1 technologie moderniseren. Het bedrijf investeert daarvoor tien miljoen euro. Delta wacht overigens niet tot het technisch opwaarderen van het netwerk om klanten sneller internet aan te bieden. Het kabelbedrijf verhoogt in augustus de internetsnelheid van het instappakket naar 80Mbps. Op dit moment wordt 50Mbps bij deze abonnementsvorm geleverd.
dinsdag 25 juli 2017
Promotie glasvezel Zuidwolde na zomer
Dorpsbelangen Zuidwolde is druk doende alle buurtverenigingen in het dorp te mobiliseren om glasvezel in het dorp een succes te maken. Op dit moment is de paarse brigade van Glasvezel De Wolden druk bezig met het realiseren van aansluitingen in Ruinen, maar Zuidwolde is na de zomervakantie de volgende. Vanuit de buurten willen we de mensen oproepen naar de informatieavonden te komen en ook mee te doen met Glasvezel. Er komen zeven informatieavonden, voor elke buurt eentje’, legt Marijn Linde, voorzitter Dorpsbelangen, uit.
maandag 24 juli 2017
Glasvezel in buitengebied Vechtdal komt er
De glasvezellobby voor het buitengebied van Dalfsen, Ommen, Nieuwleusen en een klein stukje Zwolle is geslaagd: 51,6 procent van aansluitingen heeft zich inmiddels aangemeld voor de supersnelle verbinding. Initiatiefgroep Glasvezel Buitenaf had voor aanstaande maandag 50 procent van het potentieel nodig om het project doorgang te laten vinden. Dat percentage werd vrijdagmiddag gehaald.
Asten moet kiezen
Inwoners in het buitengebied van Asten komen binnenkort voor een keuze te staan: willen ze investeren in glasvezel, of niet? De kosten zijn met 1.815 euro per woning niet mals. Waar inwoners binnen de bebouwde kom glasvezel gratis aangesloten kregen, kost het voor dorpsgenoten in het buitengebied dus wel een flinke duit.
vrijdag 21 juli 2017
Glasvezel in buitengebied Overbetuwe
Overbetuwe wil in 2018 starten met de aanleg van glasvezel. Dat laat wethouder Wijnte Hol (CDA) weten. Samen met andere gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen wil hij een oplossing bieden voor het buitengebied. 'Op dit moment hebben veel inwoners, onder wie veel boeren en tuinders, te maken met slechte verbindingen. Ondertussen moeten ze wel veel meer zaken digitaal regelen, vaak ook voor de overheid.'
donderdag 20 juli 2017
Telenet lanceert ‘De Grote Netwerf’ in Brussel
Twee en een half jaar geleden besloot de Belgische kabelaar Telenet om – verspreid over vijf jaar – 500 miljoen euro te investeren om zijn vast kabelnetwerk in Vlaanderen en Brussel uit te breiden. Dat project wordt De Grote Netwerf genoemd en heeft als doel het netwerk sterker, sneller en straffer te maken.
Op termijn zullen snelheden van minstens 1 gigabit per seconde bereikt worden en behoren Vlaanderen en Brussel tot de Europese regio’s met de beste digitale infrastructuur. De Grote Netwerf werd in 2014 in Vlaanderen gelanceerd en start ook in Brussel.
Het bedrijf schrijft: 'Concreet transformeren we ons netwerk van 600 MHz naar een netwerk van 1,2 GHz zodat in de toekomst iedereen kan surfen aan snelheden van minstens 1 gigabit per seconde. Oftewel 5 keer sneller dan vandaag.'
Telenet start nu ook met de update van zijn kabelnetwerk in Brussel. De werken zullen tijdens zomer en in september uitgevoerd worden in Schaarbeek. Nadien komen ook de andere Brusselse gemeenten waar Telenet aanwezig is aan bod (Jette, Vorst, Ganshoren, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem en Etterbeek).
Vanaf 2019 kunnen alle Telenet-klanten, of ze nu in Brussel of in Vlaanderen wonen, genieten van deze investeringen die hen toelaten de komende decennia steeds mee te zijn wat betreft snelheden en bandbreedte.
Op termijn zullen snelheden van minstens 1 gigabit per seconde bereikt worden en behoren Vlaanderen en Brussel tot de Europese regio’s met de beste digitale infrastructuur. De Grote Netwerf werd in 2014 in Vlaanderen gelanceerd en start ook in Brussel.
Het bedrijf schrijft: 'Concreet transformeren we ons netwerk van 600 MHz naar een netwerk van 1,2 GHz zodat in de toekomst iedereen kan surfen aan snelheden van minstens 1 gigabit per seconde. Oftewel 5 keer sneller dan vandaag.'
Telenet start nu ook met de update van zijn kabelnetwerk in Brussel. De werken zullen tijdens zomer en in september uitgevoerd worden in Schaarbeek. Nadien komen ook de andere Brusselse gemeenten waar Telenet aanwezig is aan bod (Jette, Vorst, Ganshoren, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem en Etterbeek).
Vanaf 2019 kunnen alle Telenet-klanten, of ze nu in Brussel of in Vlaanderen wonen, genieten van deze investeringen die hen toelaten de komende decennia steeds mee te zijn wat betreft snelheden en bandbreedte.
woensdag 19 juli 2017
Brabantse in actie na zoveelste storing Ziggo
Het regent in Helmond klachten over Ziggo. Eefje van der Linden uit Brandevoort vond het tijd voor actie. Haar oproep om storingen door te sturen, leverde honderden reacties op. Wie weleens met de Ziggo-klantenservice heeft gebeld, herkent het meteen. ‘Kunt u de mediabox een keer aan- het uitzetten? Heeft u de gekeken of de kabels er goed inzetten? Ik zie dat u een oude modem heeft, misschien ligt het daar aan. Wilt u dat we een monteur sturen?’ De vragen zijn bij elk klachtentelefoontje over een internet- of televisiestoring hetzelfde. „Maar ondertussen weet je dat allerlei mensen in de wijk precies hetzelfde probleem hebben. Dan kan het toch niet aan jouw eigen kabeltjes liggen?”
TriNed, Youfone en Open Fiber sluiten zich aan bij NLConnect
TriNed, Youfone en OpenFiber hebben zich onlangs aangesloten bij NLConnect, de brancheorganisatie van telecom- en kabelbedrijven. De vereniging groeit daarmee naar 15 leden, die allen investeren in connectiviteit en hoogwaardige telecomdiensten. Eerder dit jaar kondigde NLConnect aan zich open te stellen voor alle aanbieders van elektronische communicatiediensten zoals omroepdistributeurs en internetproviders en zich niet langer te beperken tot traditionele kabelbedrijven.
TriNed is een ervaren onafhankelijke triple play serviceprovider op glasevzelnetwerken. Youfone is een kwalitatieve en onafhankelijke aanbieder van Sim Only abonnementen voor zowel consumenten als zakelijke klanten. OpenFiber is een aanbieder van Gigabit internet en HDTV binnen studentenhuisvesting en appartementencomplexen en op bedrijventerreinen, via een eigen glasvezelnetwerk.
TriNed is een ervaren onafhankelijke triple play serviceprovider op glasevzelnetwerken. Youfone is een kwalitatieve en onafhankelijke aanbieder van Sim Only abonnementen voor zowel consumenten als zakelijke klanten. OpenFiber is een aanbieder van Gigabit internet en HDTV binnen studentenhuisvesting en appartementencomplexen en op bedrijventerreinen, via een eigen glasvezelnetwerk.
dinsdag 18 juli 2017
Start aanleg glasvezel in het buitengebied provincie Utrecht
Het buitengebied van Renswoude en een deel van Utrechtse Heuvelrug, Woudenberg en Veenendaal krijgen glasvezel. Er is de afgelopen maanden intensief campagne gevoerd om de bewoners te interesseren voor snel internet via glasvezel. Met succes: meer dan 50 procent van de bewoners heeft inmiddels ingetekend.
Dit resultaat is mede mogelijk gemaakt door de intensieve samenwerking tussen Glasvezelbuitenaf, Gebiedscoöperatie O-gen, de gemeenten en de vele buurtambassadeurs, die in de afgelopen periode zeer actief zijn geweest om hun buren te overtuigen van het belang van een snelle internetverbinding.
'Snel internet onmisbaar'
De provincie heeft vorig jaar het initiatief genomen om de aanleg van snel internet in het buitengebied van de provincie te stimuleren, mits gemeenten en bewoners zelf een actieve rol hierbij zouden vervullen. Voorwaarde is daarom dat er een interessepeiling is uitgevoerd, een netwerk van buurtambassadeurs is opgezet en de bewoners enthousiast zijn gemaakt over snel internet.
Gebiedscoöperatie O-gen en de Gebiedscommissie Utrecht-West werken samen met de Utrechtse gemeenten en inwoners in het buitengebied om de aanleg van snel internet mogelijk te maken. In een aantal gemeenten is een interessepeiling reeds succesvol afgerond. Zie voor meer informatie www.breedband.o-gen.nl en www.snelinternetutrecht-west.nl.
Dit resultaat is mede mogelijk gemaakt door de intensieve samenwerking tussen Glasvezelbuitenaf, Gebiedscoöperatie O-gen, de gemeenten en de vele buurtambassadeurs, die in de afgelopen periode zeer actief zijn geweest om hun buren te overtuigen van het belang van een snelle internetverbinding.
'Snel internet onmisbaar'
De provincie heeft vorig jaar het initiatief genomen om de aanleg van snel internet in het buitengebied van de provincie te stimuleren, mits gemeenten en bewoners zelf een actieve rol hierbij zouden vervullen. Voorwaarde is daarom dat er een interessepeiling is uitgevoerd, een netwerk van buurtambassadeurs is opgezet en de bewoners enthousiast zijn gemaakt over snel internet.
Gebiedscoöperatie O-gen en de Gebiedscommissie Utrecht-West werken samen met de Utrechtse gemeenten en inwoners in het buitengebied om de aanleg van snel internet mogelijk te maken. In een aantal gemeenten is een interessepeiling reeds succesvol afgerond. Zie voor meer informatie www.breedband.o-gen.nl en www.snelinternetutrecht-west.nl.
maandag 17 juli 2017
KPN’s netwerk blijft open
Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 17 juli 2017 uitspraak gedaan over het marktanalysebesluit Ontbundelde toegang. Op basis van die marktanalyse heeft de ACM bepaald dat KPN in de periode 2016 – 2019 concurrerende aanbieders toegang moet blijven bieden tot zijn vaste koper- en glasvezelnetwerk.
Het CBb oordeelt dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) KPN terecht verplicht haar netwerk open te stellen voor concurrenten. De ACM vindt dat deze uitspraak goed is voor zowel consumenten als bedrijven. Zonder regulering van de ACM zouden de meeste mensen voor hun telecomdiensten alleen kunnen kiezen uit KPN of Ziggo. Nu kunnen zij ook kiezen tussen verschillende aanbieders op het KPN-netwerk, zoals Online, Tele2 en T-mobile. Dit leidt tot lagere prijzen en betere diensten.
De Europese Commissie heeft in 2015 kritisch gekeken naar deze marktanalyse. Op basis daarvan versterkte de ACM haar besluit. Op 1 januari 2016 trad de regulering vervolgens in werking. Verschillende (telecom)partijen stapten naar de rechter tegen het besluit van de ACM. Het CBb oordeelt echter dat ACM haar besluit goed heeft onderbouwd. Het CBb volgt alle onderdelen van de analyse van de ACM, waaronder de concrete verplichtingen die de ACM aan KPN heeft opgelegd. Daarbij stelt het CBb onder meer dat de ACM KPN mag reguleren, omdat KPN op de zakelijke telecommarkt sterker is dan alle andere concurrenten, waaronder Ziggo.
Het CBb is de hoogste bestuursrechter. Hoger beroep is niet mogelijk. Deze uitspraak is daarom onherroepelijk.
Het CBb oordeelt dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) KPN terecht verplicht haar netwerk open te stellen voor concurrenten. De ACM vindt dat deze uitspraak goed is voor zowel consumenten als bedrijven. Zonder regulering van de ACM zouden de meeste mensen voor hun telecomdiensten alleen kunnen kiezen uit KPN of Ziggo. Nu kunnen zij ook kiezen tussen verschillende aanbieders op het KPN-netwerk, zoals Online, Tele2 en T-mobile. Dit leidt tot lagere prijzen en betere diensten.
De Europese Commissie heeft in 2015 kritisch gekeken naar deze marktanalyse. Op basis daarvan versterkte de ACM haar besluit. Op 1 januari 2016 trad de regulering vervolgens in werking. Verschillende (telecom)partijen stapten naar de rechter tegen het besluit van de ACM. Het CBb oordeelt echter dat ACM haar besluit goed heeft onderbouwd. Het CBb volgt alle onderdelen van de analyse van de ACM, waaronder de concrete verplichtingen die de ACM aan KPN heeft opgelegd. Daarbij stelt het CBb onder meer dat de ACM KPN mag reguleren, omdat KPN op de zakelijke telecommarkt sterker is dan alle andere concurrenten, waaronder Ziggo.
Het CBb is de hoogste bestuursrechter. Hoger beroep is niet mogelijk. Deze uitspraak is daarom onherroepelijk.
Basisscholen gaan samen voor glasvezel
De directeuren van twee van de drie basisscholen in het buitengebied van de Gelderse Valei Midden, hebben een glasvezelabonnement afgesloten. Het gaat om de scholen School met de Bijbel Ruitenbeek en De Valk. CBS Nederwoud in Lunteren is net zo enthousiast en zal later deze week ook overgaan op glas.
vrijdag 14 juli 2017
Kabeltex wil zich op buitengebied richten
Kabeltex wil zich richten op de uitbreiding van het netwerk in het buitengebied zodat ook de Texelaars die daar wonen en werken, straks ook de beschikking kunnen krijgen over snel internet en televisie.
De vraag naar snelle dataverbindingen zal aankomende jaren aanzienlijk groeien, doordat steeds meer apparaten gebruik maken van dataverbindingen, bedrijven en consumenten steeds meer zaken regelen en communiceren via het internet.
Het merendeel van de particuliere huishoudens en bedrijven maakt gebruik van diensten van het Texels bedrijf. Daarnaast levert het bedrijf tv-signaal aan bedrijven en collega providers in Nederland en daar buiten.
De vraag naar snelle dataverbindingen zal aankomende jaren aanzienlijk groeien, doordat steeds meer apparaten gebruik maken van dataverbindingen, bedrijven en consumenten steeds meer zaken regelen en communiceren via het internet.
Het merendeel van de particuliere huishoudens en bedrijven maakt gebruik van diensten van het Texels bedrijf. Daarnaast levert het bedrijf tv-signaal aan bedrijven en collega providers in Nederland en daar buiten.
donderdag 13 juli 2017
370.000 euro in fonds voor snel internet
De provincie heeft een breedbandfonds ingesteld voor snel internet in het buitengebied. Daar zit 370.000 euro in. Zo is het mogelijk leningen te verstrekken aan providers om netwerken aan te leggen. De bedoeling is dat iedereen in Zeeland in 2018 beschikt over snel internet. Het is te duur om een kabel te trekken naar alle afgelegen adressen in het buitengebied. De oplossing is gevonden in een combinatie van vast en draadloos internet. Door op slimme plekken in het buitengebied masten neer te zetten, kan van daaruit draadloos internet worden aangeboden aan omliggende woningen en bedrijven.
woensdag 12 juli 2017
Jonaz sluit 1000ste klant aan op glasvezel
Jonaz heeft de duizendste klant aangesloten op glasvezelinternet. De telecomprovider bedient klanten in Amersfoort, Leusden, Baarn, Soest en Hoogland.
Jonaz heeft de wind in de zeilen. De telecomprovider startte in 2015 en begroette deze maand de 1000ste klant. De snelle groei verbaast directeur Willem-Jan Tanis niet.
Jonaz biedt glasvezelinternet met een download- en uploadsnelheid van 500 Mb/s. Consumenten kunnen het internetpakket eventueel uitbreiden met telefonie en/ of televisie.
Jonaz heeft de wind in de zeilen. De telecomprovider startte in 2015 en begroette deze maand de 1000ste klant. De snelle groei verbaast directeur Willem-Jan Tanis niet.
Jonaz biedt glasvezelinternet met een download- en uploadsnelheid van 500 Mb/s. Consumenten kunnen het internetpakket eventueel uitbreiden met telefonie en/ of televisie.
Mabib start vraagbundelingen op 1 september
Het bedrijf Mabib is gestart met de voorbereidingen van de vraagbundelingstrajecten in een aantal Brabantse gemeenten. Vanaf 1 september kunnen bewoners van de buitengebieden in Laarbeek, Gemert-Bakel, Son en Breugel, Nuenen, Gerwen en Nederwetten zich inschrijven, meldt Telecompaper. Minimaal 55 procent van de huishoudens dient zich in te schrijven om Mabib over te laten gaan tot de aanleg van een glasvezelnetwerk.
dinsdag 11 juli 2017
Voldoende aanmeldingen voor glasvezel in Haaksberger buitengebied
Het buitengebied van Haaksbergen kan zich voorbereiden op de komst van glasvezel. Voor de aanleg van snel en betrouwbaar internet moest meer dan vijftig procent van de inwoners een glasvezelabonnement afsluiten. Dat werd daags voor de deadline gehaald. Een ruime zestig procent van de inwoners heeft een abonnement afgesloten. Dit tot blijdschap van wethouder Annette Nijhuis van Haaksbergen. "Afgelopen vrijdag stond de teller op ruim 48 procent. Ik wist toen eigenlijk al wel dat het bijna niet meer mis kon gaan, maar het is toch fijn als je hoort dat het ook daadwerkelijk is gelukt."
maandag 10 juli 2017
Solcon kan eigen koers varen onder KPN
De naam verandert niet, de koers en het gefilterde internet blijven vooralsnog ook hetzelfde. De overname door KPN is een keuze die Solcon heeft gemaakt met het oog op de toekomst, zegt oprichter en CEO Peter van der Vlies.
De vraag was hoe Solcon de continuïteit van het bedrijf waarborgt, legt hij uit. 'Ik ben nu 56. Je kunt zo’n beslissing niet uitstellen tot je zeventiger bent.'
Een opvolger om het stokje over te nemen had hij niet direct voor ogen. 'Daarom moesten we vroeg of laat kiezen. Volgens mij kun je dat het beste proactief doen. Ze zeggen weleens: Stop als je op een hoogtepunt bent.'
De vraag was hoe Solcon de continuïteit van het bedrijf waarborgt, legt hij uit. 'Ik ben nu 56. Je kunt zo’n beslissing niet uitstellen tot je zeventiger bent.'
Een opvolger om het stokje over te nemen had hij niet direct voor ogen. 'Daarom moesten we vroeg of laat kiezen. Volgens mij kun je dat het beste proactief doen. Ze zeggen weleens: Stop als je op een hoogtepunt bent.'
Glasvezel voor leefbaarheid in het buitengebied
Het is één minuut voor twaalf voor de aanleg van een glasvezelnetwerk in het buitengebied van Ede. Op maandag 10 juli moet minimaal vijftig procent van de adressen in het gebied van FoodValley gekozen hebben voor glasvezel, waardoor zij bijvoorbeeld razendsnel internet kunnen krijgen. 'Het gaat om de leefbaarheid in het buitengebied,' zeggen Joke Wiebing en Theo Werkhoven, twee van de initiatiefnemers van Lunteren.net.
vrijdag 7 juli 2017
België telt 4.194.395 vaste internetverbindingen
Het aantal vaste internetverbindingen in België is het afgelopen jaar met drie procent gestegen tot 4.194.395. Het gaat om cijfers voor het eerste kwartaal van 2017 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op de consumentenmarkt gaat het om 3.783.275 aansluitingen of een stijging met 0,74 procent op kwartaalbasis.
donderdag 6 juli 2017
Overstappen voor vast internet makkelijker in België
Het overstappen van klanten bij Belgisch internetaanbieders wordt vanaf volgende week eenvoudiger. De aanbieders moeten voortaan de overstap voor hun klanten regelen. De nieuwe zogenoemde Easy Switch-regels moeten de concurrentie voor vast internet vergroten en overstappen makkelijker maken.
Momenteel is er te weinig concurrentie op de markt voor vast internet, zegt Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda en Telecom. ‘De telecomprijzen zullen enkel maar dalen als meer mensen overstappen naar de goedkoopste operator. Vroeger was veranderen heel omslachtig, zeker wanneer je een bundelabonnement had met verschillende producten. Voortaan handelt de nieuwe operator alle rompslomp voor je af, zoals dat vandaag al het geval is wanneer je van GSM-operator wisselt of overstapt naar een andere elektriciteitsleverancier.’
Momenteel is er te weinig concurrentie op de markt voor vast internet, zegt Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda en Telecom. ‘De telecomprijzen zullen enkel maar dalen als meer mensen overstappen naar de goedkoopste operator. Vroeger was veranderen heel omslachtig, zeker wanneer je een bundelabonnement had met verschillende producten. Voortaan handelt de nieuwe operator alle rompslomp voor je af, zoals dat vandaag al het geval is wanneer je van GSM-operator wisselt of overstapt naar een andere elektriciteitsleverancier.’
woensdag 5 juli 2017
Henk Kamp wil 100Mbit/s als ondergrens voor breedbandinternet
Henk Kamp, demissionair minister van Economische Zaken, pleit voor een ondergrens van 100Mbit/s als het gaat om breedbandinternet. In 2025 zouden alle Nederlandse huishoudens over die snelheid moeten kunnen beschikken. Kamp doet de uitspraak in een brief waarin hij de Kamer bijpraat over de ontwikkelingen van snel internet in buitengebieden. Volgens Europese regels moeten alle burgers in 2020 kunnen beschikken over een internetverbinding met een downloadsnelheid van 30Mbit/s.
dinsdag 4 juli 2017
Dekking snel internet hoger dan de vraag
De vraag naar snel internet blijft nog achter bij het aanbod. Dat blijkt uit onderzoek van Dialogic. 90 procent van huishoudens heeft volgens de onderzoekers de beschikking over een verbinding van 100 Mbps of meer, maar slechts 35 procent neemt daadwerkelijk een abonnement met die snelheid af. Zo’n 55 procent kan dus desgewenst nog over naar een snel abonnement. Op het gebied van snelheid en dekking van het breedbandnetwerk behoort Nederland tot de Europese top.
Dialogic becijferde in opdracht van Nederland ICT dat de telecomsector blijft investeren in connectiviteit: de kwaliteit en de snelheid van netwerk nemen steeds verder toe om in te kunnen spelen op het groeiende gebruik van data. Een aantal telecombedrijven verleende medewerking aan het onderzoek. Er werd in 2016 in totaal 2,2 miljard Euro in de netwerken gestoken. Dankzij upgrades worden de abonnementen van aanbieders steeds sneller. Eerder dit jaar stond Nederland opnieuw op de eerste plaats in de digitaliseringsindex van de Europese Commissie als het gaat om connectiviteit.
Hoewel dat niet uit het onderzoek blijkt, kan een gedeeltelijke verklaring van de lage uptake van snel internet gelegen zijn in het DSL-aanbod van KPN. KPN claimt anno 2017 75% van de woningen in Nederland met +100 Mbps te dekken. Vermoedelijk is dat de theoretische dekking en zal de snelheid in de praktijk lager uitvallen. Hoe dan ook: ten minste 15% van de huishoudens kan niet kiezen uit verschillende aanbieders van snel internet en is uitsluitend aangewezen op de snelle kabel.
Dialogic becijferde in opdracht van Nederland ICT dat de telecomsector blijft investeren in connectiviteit: de kwaliteit en de snelheid van netwerk nemen steeds verder toe om in te kunnen spelen op het groeiende gebruik van data. Een aantal telecombedrijven verleende medewerking aan het onderzoek. Er werd in 2016 in totaal 2,2 miljard Euro in de netwerken gestoken. Dankzij upgrades worden de abonnementen van aanbieders steeds sneller. Eerder dit jaar stond Nederland opnieuw op de eerste plaats in de digitaliseringsindex van de Europese Commissie als het gaat om connectiviteit.
Hoewel dat niet uit het onderzoek blijkt, kan een gedeeltelijke verklaring van de lage uptake van snel internet gelegen zijn in het DSL-aanbod van KPN. KPN claimt anno 2017 75% van de woningen in Nederland met +100 Mbps te dekken. Vermoedelijk is dat de theoretische dekking en zal de snelheid in de praktijk lager uitvallen. Hoe dan ook: ten minste 15% van de huishoudens kan niet kiezen uit verschillende aanbieders van snel internet en is uitsluitend aangewezen op de snelle kabel.
maandag 3 juli 2017
Verhuizende consument wekenlang zonder internet
Verhuizende Nederlanders vragen internet op het nieuwe adres veel te laat aan. Maar liefst 90 procent vraagt te laat het internetabonnement aan, waardoor men de eerste weken in de nieuwe woning doorbrengt zonder internet en tv. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Breedbandwinkel.nl onder 14.000 verhuizende consumenten.
Bij de aanvraag van internet en tv dient nog altijd rekening gehouden te worden met een levertijd van 2 tot 4 weken. Ondanks dat internet ook handig kan zijn tijdens de verhuizing en het verbouwen denken Nederlandse consumenten hier veel te laat aan. 38 procent van de verhuizers vraagt het abonnement pas aan nadat men de sleutel heeft ontvangen. Last-minute denkt 24 procent van de verhuizers aan het internetabonnement, zij vragen het aan in de laatste week voor sleuteloverdracht.
In de praktijk is slechts 10 procent van de consumenten die kiezen voor een nieuwe provider op tijd met de aanvraag voor internet, tv en/of bellen. Gezien het recordaantal van ruim 475.000 verhuisde Nederlanders in het eerste kwartaal van 2017 (bron: CBS) gaat het om 425.000 consumenten die zonder internet en tv komen te zitten.
In bijna alle gevallen kan internet en tv worden geleverd op de dag van sleuteloverdracht, eventueel in samenspraak met de oude bewoners. “Samen met de provider in kwestie en de klant bekijken we wat mogelijk is, maar in de praktijk geeft een vroege aanvraag van internet nooit problemen” stelt van Wezel.
Opvallend is verder dat bij een verhuizing vaker voor los internet wordt gekozen dan voor een alles-in-één pakket met internet, tv en bellen. Dit is te wijten aan de populariteit van losse on demand tv-diensten zoals Netflix, Videoland, Knippr en NLziet.
Tevens wordt de vaste telefoon vaak niet meer uitgepakt. Nog maar 36 procent van de verhuizers kiest voor vast bellen bij het abonnement. Bij overstappers op het huidige adres is dit 53 procent.
Bij de aanvraag van internet en tv dient nog altijd rekening gehouden te worden met een levertijd van 2 tot 4 weken. Ondanks dat internet ook handig kan zijn tijdens de verhuizing en het verbouwen denken Nederlandse consumenten hier veel te laat aan. 38 procent van de verhuizers vraagt het abonnement pas aan nadat men de sleutel heeft ontvangen. Last-minute denkt 24 procent van de verhuizers aan het internetabonnement, zij vragen het aan in de laatste week voor sleuteloverdracht.
In de praktijk is slechts 10 procent van de consumenten die kiezen voor een nieuwe provider op tijd met de aanvraag voor internet, tv en/of bellen. Gezien het recordaantal van ruim 475.000 verhuisde Nederlanders in het eerste kwartaal van 2017 (bron: CBS) gaat het om 425.000 consumenten die zonder internet en tv komen te zitten.
In bijna alle gevallen kan internet en tv worden geleverd op de dag van sleuteloverdracht, eventueel in samenspraak met de oude bewoners. “Samen met de provider in kwestie en de klant bekijken we wat mogelijk is, maar in de praktijk geeft een vroege aanvraag van internet nooit problemen” stelt van Wezel.
Opvallend is verder dat bij een verhuizing vaker voor los internet wordt gekozen dan voor een alles-in-één pakket met internet, tv en bellen. Dit is te wijten aan de populariteit van losse on demand tv-diensten zoals Netflix, Videoland, Knippr en NLziet.
Tevens wordt de vaste telefoon vaak niet meer uitgepakt. Nog maar 36 procent van de verhuizers kiest voor vast bellen bij het abonnement. Bij overstappers op het huidige adres is dit 53 procent.
zaterdag 1 juli 2017
Internet, tv en bellen wordt duurder
Zes van de zeven grootste providers verhogen vanaf 1 juli hun tarieven. De meeste Nederlanders gaan daardoor meer betalen voor internet, tv en bellen. Het extra bedrag kan per klant uitkomen op maximaal € 66,- per jaar. Het gemiddelde over de hele linie is € 22,- op jaarbasis. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise.
Het is niet de eerste keer dat providers de prijzen omhooggooien. Vorig jaar lieten onder andere Ziggo en KPN hun klanten al respectievelijk € 1,95 en € 2,50 per maand extra betalen, wat ook neerkomt op bijna € 30,- per jaar. Providers die hun prijzen laten stijgen, zijn verplicht om hun klanten hierover minimaal een maand van tevoren op de hoogte te stellen. Omdat de geplande stijgingen fors hoger liggen dan de huidige inflatie, hebben klanten het recht om niet akkoord te gaan met de prijsstijging en hun contract op te zeggen.
De minimale en maximale stijging per provider én een uitgebreid overzicht van de prijsstijgingen per pakket vind je op Pricewise.nl.
Naast de tariefstijgingen voor pakketten, vragen de providers ook extra geld voor andere diensten. Bij KPN en Telfort wordt bellen duurder, namelijk 12 cent per minuut en 12 cent als starttarief, in plaats van de 11 cent die voor beide gold. Bij Telfort wordt een extra tv-ontvanger voor interactieve TV € 1,- duurder, en bij Ziggo gaan de activatiekosten met € 2,45 omhoog naar € 19,95. De enige grote provider die de tarieven niet laat stijgen, is T-Mobile.
Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, komen deze prijsstijgingen niet geheel onverwachts. “Het is duidelijk een marktbrede stijging. Providers moeten meer dan ooit investeren in technologie om aan de capaciteitsvraag van klanten te kunnen voldoen. Datagebruik neemt nog altijd exponentieel toe en netwerken moeten daarop voorbereid zijn,” aldus De Kok. “Maar,” voegt hij nog toe, “klanten willen deze hogere prijzen natuurlijk wel terugzien in een verbetering van de diensten.”
De belangrijkste reden voor de prijsstijging is dat providers willen investeren in het netwerk en de internetsnelheid voor klanten willen verhogen. De meeste klanten krijgen dan ook iets terug voor de prijsstijging. Zo ook bij XS4ALL. Woordvoerder Niels Huijbregts: “De internetsnelheid van XS4ALL-klanten gaat met 20 tot 60Mb/s omhoog, afhankelijk van het type abonnement en de locatie waar klanten zich bevinden. En ze krijgen gratis mobiel internet bij hun abonnement (behalve bij het Basic-pakket).”
KPN verhoogt eveneens de internetsnelheid, maar kan deze niet aan iedereen leveren vanwege technische beperkingen. Er is een meevaller voor klanten van KPN met een zeer lage internetsnelheid (tot 12Mb/s): zij krijgen € 5,- internetkorting per maand. “We blijven constant investeren in de kwaliteit van onze producten en diensten,” vertelt Ellen van Heerwaarden van KPN. “Jaarlijks investeren we hier ongeveer een miljard euro in, en daar gaan we ook mee door. Zo kunnen we de capaciteit en snelheid van ons netwerk verhogen. Dat is ook nodig, aangezien er steeds meer data over ons netwerk gaat. Overigens biedt KPN vanaf nu ook pakketten aan met meer keuzevrijheid, waarbij klanten zelf kunnen kiezen wat ze wel en niet in hun pakket willen.”
Ziggo gebruikt de extra inkomsten ook om te investeren. “Het kost steeds meer geld om ons netwerk stabiel en veilig te houden. Daarnaast stijgen ook de kosten om series, films en sport uit te zenden,” verduidelijkt woordvoerster Alexis van Liebergen.
Niet alleen de internetsnelheid en het netwerk worden verbeterd, een aantal providers past ook het zenderaanbod aan. KPN haalt bijvoorbeeld een aantal zenders van de buis, zoals Mozaïek, Meiden van Holland Soft en Motors TV. In ruil daarvoor krijgen klanten een aantal Duitse en Turkse zenders terug, en Secret Circle.
Het is niet de eerste keer dat providers de prijzen omhooggooien. Vorig jaar lieten onder andere Ziggo en KPN hun klanten al respectievelijk € 1,95 en € 2,50 per maand extra betalen, wat ook neerkomt op bijna € 30,- per jaar. Providers die hun prijzen laten stijgen, zijn verplicht om hun klanten hierover minimaal een maand van tevoren op de hoogte te stellen. Omdat de geplande stijgingen fors hoger liggen dan de huidige inflatie, hebben klanten het recht om niet akkoord te gaan met de prijsstijging en hun contract op te zeggen.
De minimale en maximale stijging per provider én een uitgebreid overzicht van de prijsstijgingen per pakket vind je op Pricewise.nl.
Naast de tariefstijgingen voor pakketten, vragen de providers ook extra geld voor andere diensten. Bij KPN en Telfort wordt bellen duurder, namelijk 12 cent per minuut en 12 cent als starttarief, in plaats van de 11 cent die voor beide gold. Bij Telfort wordt een extra tv-ontvanger voor interactieve TV € 1,- duurder, en bij Ziggo gaan de activatiekosten met € 2,45 omhoog naar € 19,95. De enige grote provider die de tarieven niet laat stijgen, is T-Mobile.
Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, komen deze prijsstijgingen niet geheel onverwachts. “Het is duidelijk een marktbrede stijging. Providers moeten meer dan ooit investeren in technologie om aan de capaciteitsvraag van klanten te kunnen voldoen. Datagebruik neemt nog altijd exponentieel toe en netwerken moeten daarop voorbereid zijn,” aldus De Kok. “Maar,” voegt hij nog toe, “klanten willen deze hogere prijzen natuurlijk wel terugzien in een verbetering van de diensten.”
De belangrijkste reden voor de prijsstijging is dat providers willen investeren in het netwerk en de internetsnelheid voor klanten willen verhogen. De meeste klanten krijgen dan ook iets terug voor de prijsstijging. Zo ook bij XS4ALL. Woordvoerder Niels Huijbregts: “De internetsnelheid van XS4ALL-klanten gaat met 20 tot 60Mb/s omhoog, afhankelijk van het type abonnement en de locatie waar klanten zich bevinden. En ze krijgen gratis mobiel internet bij hun abonnement (behalve bij het Basic-pakket).”
KPN verhoogt eveneens de internetsnelheid, maar kan deze niet aan iedereen leveren vanwege technische beperkingen. Er is een meevaller voor klanten van KPN met een zeer lage internetsnelheid (tot 12Mb/s): zij krijgen € 5,- internetkorting per maand. “We blijven constant investeren in de kwaliteit van onze producten en diensten,” vertelt Ellen van Heerwaarden van KPN. “Jaarlijks investeren we hier ongeveer een miljard euro in, en daar gaan we ook mee door. Zo kunnen we de capaciteit en snelheid van ons netwerk verhogen. Dat is ook nodig, aangezien er steeds meer data over ons netwerk gaat. Overigens biedt KPN vanaf nu ook pakketten aan met meer keuzevrijheid, waarbij klanten zelf kunnen kiezen wat ze wel en niet in hun pakket willen.”
Ziggo gebruikt de extra inkomsten ook om te investeren. “Het kost steeds meer geld om ons netwerk stabiel en veilig te houden. Daarnaast stijgen ook de kosten om series, films en sport uit te zenden,” verduidelijkt woordvoerster Alexis van Liebergen.
Niet alleen de internetsnelheid en het netwerk worden verbeterd, een aantal providers past ook het zenderaanbod aan. KPN haalt bijvoorbeeld een aantal zenders van de buis, zoals Mozaïek, Meiden van Holland Soft en Motors TV. In ruil daarvoor krijgen klanten een aantal Duitse en Turkse zenders terug, en Secret Circle.