Ads Top

Nederland ICT: 'VARA volgde niet juiste meetmethoden'

Nederland ICT constateert dat VARA Kassa in haar onderzoek naar breedbandsnelheden de opmerkingen en adviezen van de sector over een betrouwbaardere meetmethode niet heeft gevolgd. Door de gevolgde onderzoeksmethode en vele feitelijke onjuistheden in de testresultaten neemt Nederland ICT afstand van de uitkomsten.

Voor het behalen van de optimale snelheid is de zwakste schakel altijd bepalend. Het zwaartepunt daarvan is de laatste jaren verschoven van het netwerk van de internetaanbieders naar de bekabeling thuis en draadloos internetgebruik. Alle internetaanbieders geven praktische tips en transparante voorlichting over bijvoorbeeld de maximale internetsnelheid. Dit gebeurt via diverse communicatiemiddelen zoals de website. Dit is begin 2013 vastgelegd in een gedragscode, want alle internetaanbieders willen dat hun klanten onbezorgd gebruik kunnen maken van het door de jaren heen steeds sneller wordende internet.

Verschillende internetaanbieders hebben Kassa kenbaar gemaakt dat de gehanteerde meetmethode en de vragenlijst nogal foutgevoelig zijn gebleken. Dit heeft geleid tot vreemde uitslagen zoals de verkeerde abonnementsvorm bij de verkeerde aanbieder en het verkeerde abonnement bij de gemeten snelheid. Ook de gehanteerde snelheidstest roept vragen op. Hierdoor ontstaat een onvolledig en onjuist beeld. Nederland ICT constateert dat Kassa de opmerkingen en adviezen van de telecomsector over de testmethode naast zich heeft neergelegd. Er zijn testen beschikbaar die veel betrouwbaardere resultaten opleveren. Dit beeld wordt bevestigd in de reacties van kijkers op de website van Kassa.

Veel factoren binnenshuis beïnvloeden de kwaliteit van de  internetsnelheid. Het is bijvoorbeeld van belang of internet via wifi (draadloos) of via bekabeling gaat en welke bekabeling de consument gebruikt. Ook de eigen computer of laptop kunnen oorzaak zijn voor een lagere snelheid, bijvoorbeeld als de netwerkkaart van de computer slechts een bepaalde snelheid haalt of wanneer een virusscanner en firewall wordt gebruikt.

De telecomsector vindt het belangrijk dat klanten tevreden zijn over hun vaste internetabonnement. De sector zal zich blijvend inzetten voor een goede communicatie over de internetsnelheid die de consument kan verwachten. Alle internetaanbieders geven praktische tips en transparante voorlichting over bijvoorbeeld de maximale internetsnelheid. Verwijzingen naar tips van internetaanbieders voor het verbeteren van de kwaliteit van het netwerk in huis vinden consumenten hieronder.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.