Ads Top

Nederlandse breedbandmarkt groeit 3,1 procent in 2015

De Nederlandse breedbandmarkt bleef in het vierde kwartaal van 2015 groeien en eindigde het jaar met 7,149 miljoen aansluitingen, 3,1 procent meer dan in 2014. Dat blijkt uit het rapport Dutch Broadband 2015 Q4 van Telecompaper.. In het vierde kwartaal van 2015 groeide het aantal breedbandaansluitingen met 0,8 procent. De groei werd opnieuw veroorzaakt door glasvezel en kabel waarmee een daling van DSL-breedbandlijnen te niet werd gedaan.

Breedband via glasvezel groeide met 6,4 procent in het kwartaal om eind december uit te komen op meer dan 13 procent van de breedbandmarkt. De groei van breedband via kabel bedroeg 0,1 procent, goed voor een totaal van 3,299 miljoen verbindingen. Kabel is daarmee nog steeds de grootste breedbandtechnologie van Nederland. Breedband via DSL bleef dalen, dit kwartaal met 0,2 procent, waarmee deze technologie uitkwam op 2,89 miljoen aansluitingen. Het marktaandeel van DSL kwam daarmee uit op 40,5 procent.

Ziggo, de grootste kabelaar van Nederland, groeide met 6,000 aansluitingen in het kwartaal, veel minder dan de 29.000 breedbandklanten die het bedrijf won in het derde kwartaal. Hiermee kwam Ziggo’s marktaandeel eind 2015 uit op 43,4 procent, 0,2 procentpunten lager dan in het derde kwartaal. Nummer twee op de breedbandmarkt KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide veel harder met 40.000 nieuwe aansluitingen. Het aandeel van KPN groeide met 0,2 procentpunt om uit te komen op 40,7 procent. Dit is hetzelfde niveau dat KPN in 2013 had.

De omzet uit breedbandaansluitingen kwam tot 459 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2015. Voor geheel 2015 schat Telecompaper de breedbandomzet in op 1,84 miljard euro, een groei van 1,6 procent vergeleken met 2014. Voor de periode 2016-2020 wordt verwacht dat deze trend met een gemiddelde jaarlijkse groei van 1,4 procent doorzet.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.